- Kamerahus
- Camera Fiber Converter (fiberbakstycke)
- Studio Fiber Converter
- ATEM Camera Control Panel (kommer i juni)
Blackmagic Ursa Broadcast Camera, kamerahuset som blir grunden i det nya fiberkedjetänket. Levereras med B4 mount, men det går att byta till andra linsmount. Man kan använda UHD (3840x2160) eller HD (1920x1080). Alla normala framerates går att använda 23.98, 24, 25, 29.97, 30, 50, 59.94 and 60 fps. Sensorn blir som en 2/3" när man använder B4 optik medan den faktiska storleken på sensorn 13,056 x 7,344mm. Dynamiska omfånget är hela 12+ stop enligt uppgift. Man kan använda progressiv eller interlaced videosignal. Det finns 12-pin kontakt för anslutning till B4 optik. Inbyggda ND filter med clear, 2, 4 och 6 stop. Utfällbar 4" touchscreen LCD. Kameran kan spela in på minneskort internt. Både SD kort och CFast kort. Man kan spela in i DNxHD eller Apple Pro Res codec, upp till 4444 samt RAW. Kameran fungerar alltså inte bara till LIVE/event, den fungerar också som ENG eller vad som helst egentligen. Inte dumt att kameran klarar utökat dynamiskt omfång, även direkt till sändning.
Till kameran har man en Blackmagic Camera Fiber Converter. En box att montera bak på kameran. Fiber Converter fixar ström och signaler i en kabel tillbaka till mixerplats i studion eller bussen. Upp till 2 km kabel kan användas. Man använder standard SMPTE fiber, dvs samma som "alla" andra använder i branschen.
SMPTE 304 (hane) heter kontakten som sitter på Blackmagic Fiber Converter och det är en hybridkabel som innehåller 2 fiber, strömförsörjning och ett par för kontrollsignal (handshake?!) allt i en och samma kabel. För er som är lite mer tekniskt intresserade så är det Lemo 3K.93C som Lemo benämnt kontaktdonet till och att Japanska standarden heter ARIB BTA S-1005B medan i Europa är det EBU R100-1999.
På Fiber Converter har man SDI in för UHD eller HD vilken kopplas ifrån kameran. Sedan har man SDI ut för UHD eller HD (program retur) samt 3 st HDSDI för olika returer (till monitor etc). 10-bit 4:2:2, REC 709 eller REC 2020 färgrymd. För talkback har man 2 st 5-pol XLR och man kan mixa ljudet i sin hörlur med tre volymrattar. Det finns även en separat kanal för teknikernas interkom. Det finns även 2 st 3-pol XLR för analogt ljud in. Dessa kan kombineras med de två ljudkanaler man kan koppla in på kameran direkt. Det finns liten omkopplare att välja mellan mic/line samt 48V phantom matning. För uppdatering av Fiber Converter finns USB anslutning. Vidare finns 12V D-tap uttag för tillbehör och kontakt för PTZ styrning. Det finns även Ethernet, men den är ej implementerad i den mjukvaruversion som finns nu. Fästet på ovansidan är tänkt till Blackmagic Ursa Mini Studio Viewfinder.
En 7" skärm med tally och flera användbara funktioner på bra plats som man enkelt når när man kör bakom kameran. Ljus, kontrast och peaking på ena sidan och bland annat 3 st programmerbara funktionsknappar på andra sidan. Viewfindern är av IPS typ med 1920x1200 pixlars upplösning. Den får in signal via SDI och kan hantera UHD och HD. Strömförsörjningen tar man ifrån kameran via 4-pin XLR. Det medföljer skuggskydd för ljusa miljöer. Fästet till kameran går att vinkla oberoende av kameran. Höja, sänka och vrida i alla möjliga positioner.
Fibern ifrån kameran går in i studion eller ob-bussen till Blackmagic Studio Fiber Converter. Det är denna enhet som fungerar som nätdel och ger ström ut till kamera (och tillbehör). Det är också hit man kopplar ifrån sin router eller switcher de ljud/bild signaler som går in/ut till kameran. Det har varit en del prat om varför den är "bak o fram", men det hela går ut på att man bak i ett rack eller en OB-buss skall kunna se att det är bild direkt efter att man kopplat in fibern och inte behöva gå runt rackskåpet eller in i bussen för att kontrollera att man har koppling till kameran. Skärmen och fiberkontakten (SMPTE 304 hona) monteras alltså så det pekar bakåt i bussen eller i rackskåpet.
På andra sidan har Studio Fiber Converter 4 stycken XLR för analogt ljud ut. 3 stycken SDI in som också ger programretur, kamerakontrollen och tally (genlock och interkom på retur 1). 2 st SDI ut för UHD eller HD. Den finns en 25-pol kontakt som används för talkbackljudet in/ut, USB för firmwareuppgraderingar, PTZ kontakt för styrning pan/tilt m.m. samt Ethernet. Det finns även en optisk I/O för 10GbE, men den är idag inte aktiverad i programvaran.
För att styra kamerorna kommer man i juni med ATEM Camera Control Panel. Här kan man styra bländare, slutartid, vitbalans, master gain, pedestal, RGB värden separat för ljusa och mörka partier m.m. 4 kameror kan samtidigt justeras. Rent tekniskt går den via nätverk till ATEM Switcher och vidare ut till kamerorna via fiber (eller SDI returen om man ej använder fiber). På undersidan är det förberett för att skruva fast enheten i t.ex ett bord. Den kan även monteras i/på ett hyllplan i rackskåp då den är smalare än 19" rack. Man kan styra flera olika av Blackmagic's kameramodeller. URSA Broadcast, URSA Mini, Blackmagic Studio och Micro Studio modellerna kan alla kontrolleras ifrån Camera Control Panel.