Sony släpper en ny videokamera under hösten som kommer heta NEX-EA50. Det är en liten axelkamera med stor sensor (APS-C) och utbytbara linser. Den kan spela in upp till 60P i 1080, men den kan EJ köra fast- och slow-motion. Formatet som spelas in är AVCHD. Dubbla XLR ingångar, HDMI ut har tidkod, E-mount linsfäste där det finns adaptrar redan till flera olika objektiv märken. Man kan ta 16Megapixel stillbilder. Den medföljande zoomlinsen har 18-200mm f/3.5-6.3 och är utrustad med motorzoom. Priset är beräknat till 3.500:-Euro, något exakt svenskt pris finns inte i dagsläget. Leverans start är beräknad till November 2012.
Intressant med denna modell är att flera filmare saknat en liten axelkamera. Något som liknar en gammal 16mm filmkamera helt enkelt. Sony kommer här med en modell som ger oss den funktionen. Intressant är också att man tagit fram linser som har motorzoom, precis som på en vanlig hederlig videokamera. Lite synd att man inte har 50Mbit och SDI ut, men man kan ju hoppas att en sådan ligger i pipeline. Priset känns ju rätt för denna modell, och nu får vi också en kamera som verkar kunna ta lite bättre stillbilder. Kameran kommer visas på IBC om några veckor och vi kommer rapportera mer om denna kamera. Hur mjuk är zoomen, hur tyst är zoomen, hur mycket rolling shutter problem, moire problem(?) osv.
Allt om videoredigering, videokameror, inspelnigstekniska mackapärer som gör livet enklare och gladare för filmare och produktionsbolag inom film och video.
fredag 17 augusti 2012
torsdag 16 augusti 2012
Hur var det med Zacuto's shootout 2012?
Har du sett Zacuto's "Revenge of the Great Camera Shootout 2012"? Om inte och du är intresserad av en stor kamerajämförelse så kika HÄR.
Testet är uppdelat i lite olika scener och att man dels filmar i samma ljus med alla kameror. Men också att varje kamera team får sätta ljus själva, eller i alla fall lägga till ljus till den befintliga scenen som man hade skapat. Sedan körs det i avancerad ljussättning med colorist innan filmerna visas för publik och skickas upp på webben. .
Är du en av dom som, efter att ha sett shoot out:en, tycker att man lika bra kan filma med en Panasonic GH2 eller iPhone, som en Sony F65 eller Alexa? Läste du den tekniska beskrivningen av kameratestet? (se HÄR) Nähe... det gjorde inte jag heller... Vad hittar man för info där i montro? Jo, t.ex. att teamet som körde iPhone använde 7 extra lampor och behövde 32 minuter för att ställa dessa i ordning. Teamet som körde GH2 använde 4 extra lampor och tog 52(?!?!) minuter på sig att ställa dessa i ordning. Ni kan läsa resten, men låt mig ändå påpeka att F65 teamet använde 0 (noll) extra lampor och tog 0 (noll) extra minuter på sig att peta extra med ljuset. Lite likadant med ljussättningen/postproduktion. iPhone gänget körde 21 lager under 90 minuter post/grade, GH2 teamet använde 13 lager under 90 minuter medans Sony F65 behövde 4 lager färgkorr och det tog 30 minuter?!?! Det här var alltså till 3-4 relativt korta klipp från varje team.
Slutsats: Du KAN få bra bilder med vilken kamera som helst, om du har tid och ljus (måste jag påpeka att tid och ljus = pengar). Men det räcker inte heller att ta en stark lampa och rikta den i taket.
Det är också så, som jag tidigare påpekat, att till slut så är det storyn samt Du och Ditt team som jobbar med filmen som bestämmer kvaliteten på slutresultatet. Du kan inte köpa en skitbra kamera och därigenom lösa ekvationen för att göra bra och snygga filmer. Filma mera :-)
Testet är uppdelat i lite olika scener och att man dels filmar i samma ljus med alla kameror. Men också att varje kamera team får sätta ljus själva, eller i alla fall lägga till ljus till den befintliga scenen som man hade skapat. Sedan körs det i avancerad ljussättning med colorist innan filmerna visas för publik och skickas upp på webben. .
Är du en av dom som, efter att ha sett shoot out:en, tycker att man lika bra kan filma med en Panasonic GH2 eller iPhone, som en Sony F65 eller Alexa? Läste du den tekniska beskrivningen av kameratestet? (se HÄR) Nähe... det gjorde inte jag heller... Vad hittar man för info där i montro? Jo, t.ex. att teamet som körde iPhone använde 7 extra lampor och behövde 32 minuter för att ställa dessa i ordning. Teamet som körde GH2 använde 4 extra lampor och tog 52(?!?!) minuter på sig att ställa dessa i ordning. Ni kan läsa resten, men låt mig ändå påpeka att F65 teamet använde 0 (noll) extra lampor och tog 0 (noll) extra minuter på sig att peta extra med ljuset. Lite likadant med ljussättningen/postproduktion. iPhone gänget körde 21 lager under 90 minuter post/grade, GH2 teamet använde 13 lager under 90 minuter medans Sony F65 behövde 4 lager färgkorr och det tog 30 minuter?!?! Det här var alltså till 3-4 relativt korta klipp från varje team.
Slutsats: Du KAN få bra bilder med vilken kamera som helst, om du har tid och ljus (måste jag påpeka att tid och ljus = pengar). Men det räcker inte heller att ta en stark lampa och rikta den i taket.
Det är också så, som jag tidigare påpekat, att till slut så är det storyn samt Du och Ditt team som jobbar med filmen som bestämmer kvaliteten på slutresultatet. Du kan inte köpa en skitbra kamera och därigenom lösa ekvationen för att göra bra och snygga filmer. Filma mera :-)
tisdag 14 augusti 2012
Avid upgraderar till 6.0.3
Då var semestern över och man kan sammanfatta det hela som att det var generellt kallt, både i luften och i skärgårdens vatten. 600 sjömil har det ändå hunnit bli hittills denna säsong, vilket får räknas som helt ok.
Avid rivstartar hösten med uppgraderingar av sina program. Media Composer och Symphony blir 6.0.3 och Newscutter blir 10.0.3.
Den viktigaste nyheten är för er som kör på Mac och vill köra 10.8 (Mountain Lion). Ni som vill köra detta nu MÅSTE dock hålla koll på att man tvingas stänga av "Gatekeeper" under installationen av Avid. Läs mer om detta HÄR.
Nytt är också att man ny certifierat HP Z220 datorn. Med rätt grafikkort och 24" HP monitor hamnar den på ca 17.000:- exkl moms. Detta är för er som vill ha en enkel dator som klarar de grundläggande funktionerna men som får svårt för realtidsredigering av trögare kodec som t.ex. AVCHD eller H264 (man får transcoda om dessa till DNxHD för att få realtids funktioner). Den fungerar till ISIS servern, men klarar inte av att skicka ut bild via t.ex. Mojo DX.
Avid rivstartar hösten med uppgraderingar av sina program. Media Composer och Symphony blir 6.0.3 och Newscutter blir 10.0.3.
Den viktigaste nyheten är för er som kör på Mac och vill köra 10.8 (Mountain Lion). Ni som vill köra detta nu MÅSTE dock hålla koll på att man tvingas stänga av "Gatekeeper" under installationen av Avid. Läs mer om detta HÄR.
Nytt är också att man ny certifierat HP Z220 datorn. Med rätt grafikkort och 24" HP monitor hamnar den på ca 17.000:- exkl moms. Detta är för er som vill ha en enkel dator som klarar de grundläggande funktionerna men som får svårt för realtidsredigering av trögare kodec som t.ex. AVCHD eller H264 (man får transcoda om dessa till DNxHD för att få realtids funktioner). Den fungerar till ISIS servern, men klarar inte av att skicka ut bild via t.ex. Mojo DX.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)