Gott Nytt på er alla. Jag snubblade förbi en artikel om Edward Burns nya film "Newlyweds" som hade premiär 26:e december (trailer HÄR). Jag har skrivit om hans filmer tidigare men det tål att nämnas igen. Han och några polare beslöt sig för några år sedan att göra 1 film om året utanför den normala Hollywood inblandningen. Dvs utan biodistribution och utan studio i ryggen. Man gick direkt mot annan spridning av filmerna. Download, Voddler, DVD och iTunes. Filmerna kanske inte är direkt det man skulle se som independent innehållsmässigt, men de görs för 25.000:-USD och som sagt utan inblandning av någon "elak" studio som skall sno pengarna. Nu har ju Edward Burns både varit framgångsrik som skådis och som regissör så det fanns rimligen en massa dörrar öppna bara för att det var han som knackade på. Dvs det kanske inte är så lätt som det låter. Men det kan ju vara så att det inte är på bio Din egna nästa stora film skall visas/distribueras?!? Det finns ju flera sätt att få ut sin film bevisligen.
Länk till artiklar/intervjuer med Ed Burns HÄR och HÄR.
Allt om videoredigering, videokameror, inspelnigstekniska mackapärer som gör livet enklare och gladare för filmare och produktionsbolag inom film och video.
fredag 30 december 2011
fredag 23 december 2011
God Jul & Gott Nytt År
Önskar vi grabbar på LRTV alla våra blogläsare, kunder, familjer och vänner. Det var ett intressant år 2011. DSLR blommade ut till flera LSS (Large Single Sensor) kameror, Panasonic AF101, Sony F3 och FS100. Canon visade också att de vill vara med och leka i den här divisionen med sin EOS C300 (även om den börjar levereras först i Januari, ja ni läste rätt. Nu gäller Januari som leveransdatum). Nu kan man filma med "riktig filmkamera" som har alla de vanliga funktionerna och stora sensorer som ger det där korta skärpedjupet som många vill ha. Kanske för mycket av det goda ibland, inte alla scener alltid gör sig bra med detta korta skärpedjup. Det är dessutom INTE snyggt med motiv som går in och ut ur skärpa, det är dåligt hantverk. Men jag tycker mig se tendenser att nyhetens behag börjar lägga sig lite grand. Filmare är lite mer återhållsamma och öser inte på med kort skärpedjup riktigt lika mycket längre. Filmforskare om hundra år kommer kunna se när 5D släpptes när det tittar runt i filmarkiven :-). Annars bland kamerorna tycker jag Panasonic HPX250 förtjänar att omnämnas. Det är inte alltid bra med LSS kameror. Denna nya P2 kamera är dessutom den första handburna modellen ifrån Panasonic som kan spela in AVCINTRA, dvs Panasonic's 10bit kodec. Är helt klart trevlig kamera. Lite stor i storleken, men inte så tung. Värd att titta på för alla er som inte tycket det här med kort skärpedjup är det viktigaste.
Avid släppte ny version av Media Composer, version 6. 64 bit och fler/bättre/enklare stöd för i/o kort och boxar. Även bättre stöd för 3D, även om det här med 3D inte är något som jag tror på. Kan fungera för vissa enstaka produktioner men inte för så mycket. När jag gick omkring på IBC förra året så var golf och någon långfilmstrailer det enda jag såg där 3D tillförde något. Fotboll, hockey eller melodifestivalen blir inte bättre underhållning i 3D.
Adobe kom med sin mindre uppgradering till CS5.5. Måste ändå säga att de har och har haft så mycket mer på gång, Adobe, än vad många tror. "Jo, men jag testade Adobe för 8 år sedan och det var inget att ha"....Well, tiden går och Adobe har inte suttit med armarna i kors. I somras gjorde jag en liten film av arten - Filma under dagen, redigera under eftermiddagen, visa filmen på kvällen. Vi använde 7D (h.264), HPX171 (DVCPRO HD), AF101 (AVCHD), Go Pro (mp4). Det mesta var i 1080 25p, men en del var 720 50p för slomo. Allt klipptes i native format. Rätt in i Adobe Premiere från minneskorten utan omvandling eller ompackning. I princip all redigering i realtid. Sedan renderade vi ut en h.264 1280x720 15Mbit visningskopia. Slutrenderingen tog ungefär halva speltiden (ca 3 min rendering för 6 min färdig film) trots alla dessa format. Deras implementering av 64bit är VÄLDIGT kraftfull, tillsammans med GPU stödet ifrån Nvidia grafikkort får man riktigt snabba renderingar och bra prestanda. Att Adobe också på ett hyffsat bra sätt kan öppna projekt ifrån FCP och Avid (via XML och AAF) talar för en öppenhet vi inte sett tidigare mellan de olika redigeringsprogrammen. Adobe kommer att ta marknadsandelar, var så säkra.
Final Cut X.....vad ska man säga. Domen är nog spikad till att det ÄR en iMovie på steroider. Största felsteget i Apples historia vad gäller pro video. Men dom är ju idag mycket mer ett mobilföretag som säljer appar och musik/film via nätet än en datatillvarkare med programvaror. Tråkigt, men så är det... Sorgligt att Steve gick ur världen är det ändå. R.I.P
En rolig sak som vi fick in under året som är värd att nämna är Dolly Crane. Kinderägget av "räls" som lätt omvandlas mellan 3 funktioner; vanlig räls (horizontellt, vertikalt eller snett någonstans emellan), kran eller jib. Levereras i två väskor och hanteras relativt enkelt även av en ensam person. Tar dock ganska stor plats i bilen.
Vad kan vi förvänta oss av 2012 då? Njae, rimligen en ny 5D, kanske fler LSS kameror ifrån Sony eller Panasonic. Kanske en lillebror till Canon C300. Intel kommer med snabbare grejjer runt April någon gång. Borde kunna ge snabbare datorer. Da Vinci kommer i windows version i Mars är det tänkt. Men glöm inte bort att det är DU och dina medarbetare som gör filmerna. Inte utrustningen. Man kan inte ställa upp en Alexa och låta "Bertil" köra den. Det blir liksom inte så bra. "Nils" kanske inte ska köra ljudbommen bara för att han har två händer lediga. Magi skapas av professionella människor som kan sitt yrke, sin del, i det som skall bli Din nästa stora block-buster.
Väl mött i Aspudden 2012, "the place to be".
Avid släppte ny version av Media Composer, version 6. 64 bit och fler/bättre/enklare stöd för i/o kort och boxar. Även bättre stöd för 3D, även om det här med 3D inte är något som jag tror på. Kan fungera för vissa enstaka produktioner men inte för så mycket. När jag gick omkring på IBC förra året så var golf och någon långfilmstrailer det enda jag såg där 3D tillförde något. Fotboll, hockey eller melodifestivalen blir inte bättre underhållning i 3D.
Adobe kom med sin mindre uppgradering till CS5.5. Måste ändå säga att de har och har haft så mycket mer på gång, Adobe, än vad många tror. "Jo, men jag testade Adobe för 8 år sedan och det var inget att ha"....Well, tiden går och Adobe har inte suttit med armarna i kors. I somras gjorde jag en liten film av arten - Filma under dagen, redigera under eftermiddagen, visa filmen på kvällen. Vi använde 7D (h.264), HPX171 (DVCPRO HD), AF101 (AVCHD), Go Pro (mp4). Det mesta var i 1080 25p, men en del var 720 50p för slomo. Allt klipptes i native format. Rätt in i Adobe Premiere från minneskorten utan omvandling eller ompackning. I princip all redigering i realtid. Sedan renderade vi ut en h.264 1280x720 15Mbit visningskopia. Slutrenderingen tog ungefär halva speltiden (ca 3 min rendering för 6 min färdig film) trots alla dessa format. Deras implementering av 64bit är VÄLDIGT kraftfull, tillsammans med GPU stödet ifrån Nvidia grafikkort får man riktigt snabba renderingar och bra prestanda. Att Adobe också på ett hyffsat bra sätt kan öppna projekt ifrån FCP och Avid (via XML och AAF) talar för en öppenhet vi inte sett tidigare mellan de olika redigeringsprogrammen. Adobe kommer att ta marknadsandelar, var så säkra.
Final Cut X.....vad ska man säga. Domen är nog spikad till att det ÄR en iMovie på steroider. Största felsteget i Apples historia vad gäller pro video. Men dom är ju idag mycket mer ett mobilföretag som säljer appar och musik/film via nätet än en datatillvarkare med programvaror. Tråkigt, men så är det... Sorgligt att Steve gick ur världen är det ändå. R.I.P
En rolig sak som vi fick in under året som är värd att nämna är Dolly Crane. Kinderägget av "räls" som lätt omvandlas mellan 3 funktioner; vanlig räls (horizontellt, vertikalt eller snett någonstans emellan), kran eller jib. Levereras i två väskor och hanteras relativt enkelt även av en ensam person. Tar dock ganska stor plats i bilen.
Vad kan vi förvänta oss av 2012 då? Njae, rimligen en ny 5D, kanske fler LSS kameror ifrån Sony eller Panasonic. Kanske en lillebror till Canon C300. Intel kommer med snabbare grejjer runt April någon gång. Borde kunna ge snabbare datorer. Da Vinci kommer i windows version i Mars är det tänkt. Men glöm inte bort att det är DU och dina medarbetare som gör filmerna. Inte utrustningen. Man kan inte ställa upp en Alexa och låta "Bertil" köra den. Det blir liksom inte så bra. "Nils" kanske inte ska köra ljudbommen bara för att han har två händer lediga. Magi skapas av professionella människor som kan sitt yrke, sin del, i det som skall bli Din nästa stora block-buster.
Väl mött i Aspudden 2012, "the place to be".
torsdag 22 december 2011
Lite filmgodis under helgerna
Speciellt för er som gillar skidåkning. Årets upplaga av Free Radical, "The Sunny Side" kan nu ses i sin helhet på webben. Koppla gärna in ordentliga högtalare och dra upp ljudet till "11". Om du har hyffsad uppkoppling så väljer du 720HD upplösning. Slå på fullskärnmsläget. Luta dig till baka. Se och njut. (man kan leka afterski också bara att komplettera det hela med en öl, skulle själv kunna tänka mig en IPA, alkoholfritt går bra även det)
onsdag 7 december 2011
4K native klippning i en gaming PC
Timescapes, Tom Love, vad ska man säga. Han får till bilder med otroligt innehåll. Det intressanta den här gången är att han klipper 4K native i Premiere Pro. Bilder ifrån RED Epic och Canon Raw (Canon bilderna tas in via After Effects och görs om till 4K eller 5K DPX innan de flyttas in i Premiere Pro). Han säger att han kör i en "vanlig" gaming PC som är hemmabyggd, alltså inget monster till Workstation. För er som har STOR skärm med minst 2560x1440 kan ladda ned högupplöst kopia HÄR.
TimeScapes 4K from Tom Lowe on Vimeo.
4K EDIT in Adobe Premiere Pro CS5.5 from Tom Lowe on Vimeo.
fredag 2 december 2011
Avid Artist i lager

Nu har vi fått in Avid Artist i lager. Dels bundlingen Artist Color med Artist Transport, men även lösa Color. De kopplas till datorn via nätverk. De styrs via EUCON protokoll. Det finns massor med mjukvaror som de fungerar tillsammans med, och den främsta fördelen är naturligtvis att man sparar tid. Sedan är dom styggt snygga, de klär vilken redigeringsstudio som helst. Ser coola ut när kunden kommer på besök.Ni kan klicka runt i bilden HÄR för att få en bättre förståelse för alla knappa och spakar. Läs mer om produkterna HÄR.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)