torsdag 8 maj 2014

Panasonic GH4 har börjat levereras

Fortfarande levereras de i försvinnande små mängder. Vi har till och med varit tvungna att låna ett exemplar ifrån en kund för att kunna testa lite själva. Panasonic DMC-GH4 alltså, efterföljaren till populära GH3 och den kanske ännu mer populära GH2 (som hackers öppnade mjukvaran på och man kunde klämma ur ännu mer bild). Precis som de tidigare modellerna så har Panasonic lagt till ganska bra med film-funktioner. Nu kan man göra bra slowmotion med upp till 96 fps vid inspelning i full HD 1920x1080. Man har lagt till 4K, vilket i sig inte är så spännande kanske om det inte vore för att även 1080 bilden blir bättre om man spelar in i 4K men klipper i 1080 (lite mer om det senare). Det finns även peaking, zebra och ljudmätare till exempel. Det är nu snabbare avläsning av sensorn vilket ger lite mindre rolling shutter problem (men det finns kvar). Storlek på sensorn är MicroFourThird med ca 2x crop från en fullstor fotosensor som på t.ex. Canon 5DMkIII. Till filmning så kan den lite mindre sensorn till och med vara lite bättre. Det är trots allt lite lättare att dra skärpan med MFT sensor, än om man har full frame sensor. Men det går absolut att få kort skärpedjup ändå (denna 2010 kvarleva med kort skärpedjup, det är trots allt 2014 nu).

Bilden blir helt ok bra vid våra första tester. Slowmotionbilderna ifrån 96 fps flyter på mjukt även om de ger något lite sämre detaljskärpa än om man kör 1080p25. Vi har valt att filma första testerna med detail nedsatt till -5, kontrast något nedsatt samt att vi har Cine D profilen vald (Cine D är Panasonics "flat curve"-bild som kräver ljussättning efteråt). Möjligen skall man köra slowmotion med detail satt på lite högre än -5. När vi testar 4K ser vi att bildutsnittet är lite mindre än vid 1920x1080 inspelning, man använder alltså inte samma storlek/yta på sensorn när man filmar 4K som när man filmar 1080. När vi tar in bilderna i datorn ser vi att det vi filmat i 4K på en 1080-tidlina ser bättre ut, skarpare, än det vi filmat i 1080. Här blir det lite intressant. Skall man filma 1080p och nöja sig med den lite mindre bra bilden (det blir inte dåligt), eller skall man filma 4K och få lite bättre bild men eventuellt mycket trögare i datorn? Även om vi "zoomar" in lite i 4K bilderna så ser dom bättre ut i smådetaljerna. Filmar man i 4K så blir det också mindre problem med moiré, det problemet är (nog) mer eller mindre helt borta till och med.

Filmning i mörka miljöer ser helt ok ut. ISO 3200 ser bra ut (beror på vem du frågar förstås). Speciellt i 4K ser det bra ut. Jag testade även lite timelaps, vilket man ställer in direkt i kameran hur ofta den skall ta bilder osv. När kameran är klar med stillbildstagningen för timelaps får man frågan om man vill att kameran skall spara ned det som ett filmklipp. Man kan då välja på 4K eller 1080, riktigt bra funktion, även om det tar lite tid att spara ned klippet. Stillbilderna ligger ändå kvar i kameran så du kan alltid meka med din timelaps manuellt efteråt. Att kameran är stänk- och damm-skyddad är också ett klart plus. Frågan är hur tuff man vågar vara i riktigt svåra miljöer? Batteriet verkar hålla relativt bra.

Vi har testat med 12-35mm f/2.8, Voigtländer 17,5mm f/0.95 samt Panasonics KIT lins 14-140mm med variabel bländare. Vi skall försöka hinna testa med PL gluggar inom kort via Hot Rod  Camera's PL adapter. Förhoppningsvis kommer det en adapter till Canon EF objektiv ifrån Metabones eller någon annan, men just idag finns inget riktigt bra som klarar elektrisk styrning av bländare på Canon EF.

Jag ska se om jag hinner klippa ihop en liten film till vår Youtube kanal. Annars är ni välkomna in till butiken och kolla. Ni som redan står i kön kan nog räkna med leverans inom kort. Ni som inte redan står i kön och är intresserade, skrik till via telefon eller en e-post så får ni förhoppningsvis ert exemplar innan sillen på midsommar.

Klart positivt så här långt. Mycket funktioner i en liten smidig kamerakropp.