måndag 18 september 2017

IBC 2017, sammanfattning

Hej alla glada. Då var IBC snart över för den här gången. Kort och gott kan man säga att det var färre stora nyheter. Inte ens Blackmagic Design hade något nytt stort att visa upp denna gång. Det fanns så klart massor med smått och gott men alltså ingen riktig kioskvältare.

Atomos hade sedan tidigare visat upp sin Sumo 19" monitor men nu visade man upp den stort. Man presenterade även Sumo 19 M, samma monitor men utan inspelningsfunktion. Man visade också en ny serie "Connect Converters". Färgkodade i sex färger för att enklare se skillnad på Connect, Convert, Scale, Sync, Split och Repeat. 15 olika modeller kommer man med. Med varje converter kommer två "öron" för enkelt kunna montera burken. Både DC propp och HDMI kontakten kan låsas med gänga/skruv.

Sennheiser körde rätt så hårt med AMBEO VR mic (360 ljud). Inget nytt egentligen då man haft tekniken sedan länge. Skillnaden nu att "alla" snackar VR/360 film ungefär som man tidigare kört 3D film eller när 4K började komma. Hur som helst så har man nu även möjlighet att med programvara styra in myggor med riktning i ljudbilden där grunden är en 4 kanalers inspelning. Man får riktningen på skådespelare där grundljudet och mygga är blandat i ljudmixen. Zoom och Aaton kan ta hand om ljudinspelningen och fixar alla kanaler med A-B conversion som gör att det sedan fungerar till VR filmen. 
Panasonic AU-EVA1 kameran drog mycket folk. Panasonic visade även enkla men fungerande lösningar där studiokamera sitter monterad på robotarm eller PTZ-kamera på räls/vagn samt motoriserad pedistalstativ. Mycket av detta görs i samarbete med tredje part.
Zacuto visade prototyp på Z-Finder till LCD skärmen på EVA1. Kommer också fullständig Recoil rig med grip relocater osv. Även Canon C200 får nu hel Recoil rig.

MTF som gör olika lindadaptrar etc. hade en modifiering till Fujinon MK objektiven som gör att man får m43 mount istället för E-Mount (man byter helt enkelt mount på objektivet). Går i princip att göra själv även om de ville att man skickar in objektivet. Man kan alltså använda MK18-55 T/2.9 på en GH5 eller GH4 t.ex.

Storage DNA kommer med en liten programlicens som man installerar "ovanpå" en befintlig LTO bandare. Man kunde sedan köra LTO i princip som en hårddisk. Man kunde t.ex. mounta LTO inne i Da Vinci Resolve och sedan transcoda media direkt ifrån LTO. Man behövde inte gå via cache lagring eller "restore".

Avid's "nya" MediaCentral kräver egentligen en hel artikel i sig själv. Men imponerande är det och det kommer underlätta produktionsarbetet för många. Enkelheten att kunna titta på klipp/dailys, loggare, assistenter med förberedande arbeten sortering osv, i en browser utan att man behöver Media Composer m.m. m.m. Avid för sport var också riktigt imponerande. Lite av en "EVS", men mycket mer i ecosystemet. Att man enkelt/snabbt kan logga för reality är riktigt intressant. Metadatan följer med in i Media Composer, även om man inte har Interplay. En klippare eller producent kan snabbt och enkelt söka i relevant metadata och hitta klippen som behövs, direkt inne i Media Composer m.m. m.m.

måndag 5 juni 2017

Panasonic AU-EVA1 Dual ISO 5,7K - gamechanger?

Nu kommer de heta kameranyheterna tätt. Knappt hann Canon komma ut med pressreleasen för sin nya intressanta Cinema EOS C200, innan Panasonic visade sin nya AU-EVA1. Och Panasonic visar musklerna ordentligt. 

Om vi börjar med detta att den har dual ISO. Inget nytt ifrån Panasonic då dom redan har det på Varicam modellerna Pure, 35 och LT. Nytt är att man här gör det i en så här liten modell och till ett klart överkomligt pris (även om Svenska priset inte är ristat i sten ännu så säger man "under 8000Euro", dvs ca 75.000:- SEK). Sensorn kan alltså spela in native i dels 800 ISO och sedan ytterligare en ISO (på de större modellerna använder man 5000 ISO, men på denna modell är det i dagsläget inte bestämt vart man skall lägga den andra ISO'n). Det finns två förstärkare på varje pixel, om vi skall förklara detta något så när enkelt, en för varje ISO. Ställer man kameran på ISO 800 och går upp till ISO 2500 så får man betydligt mer brus än om man ställer sig på ISO 5000 och går ned till 2500 (ISO 5000 som exempel för att det är det man använder på Varicam modellerna). Detta är inte bara användbart i nattscener. Man behöver släpa på  betydligt mindre ljus till inspelningsplats. Man drar mindre ström pga det mindre ljuset, vilket betyder mindre batterier om man kör det till belysningen osv. Har ni sett detta så vet ni, det är imponerande prestanda på de befintliga Varicam modellerna och vi kommer nog inte bli besvikna på EVA1 heller.


Kameran väger endast 1.2kg (kamerahuset utan optik/batt), men är ändå full med annan prestanda som inte heller skäms för sig. Upp till 4K i 60p eller 240p i 2K. Möjlighet att spela in i V-Log, 422 10bit i upp till 400Mbit per sekund. Man har valt EF-mount. Inte helt självklart val eftersom man har sämre förutsättningar för adaptrar till andra mounts på EF. Men de allra flesta av våra kunder har ändå EF och jag tror det är så det ser ut ute i världen också. För er som har GH4 eller GH5 och har investerat i M43 optik så är det dock lite surt så klart. Det finns inbyggd elektronisk stabilisering och eftersom sensorn har 5,7K så finns det ju lite att ta av. När det gäller minneskort till EVA1 så har man valt SD kort. Som ni förstår så blir det de snabbaste, eller bland de snabbaste, SD korten som finns. Var noga med att följa rekommendationerna så det blir rätt sort/hastighet. Så klart finns ND filter och XLR ingångar. SDI och HDMI för 4K video ut. Med en kommande firmware uppdatering kommer man kunna ta ut 5.7K RAW till extern recorder.

Detta kan mycket väl bli en gamechanger. Kameran som många väljer som nästa kamera. Det skall bli mycket spännande att få testa denna på riktigt.

onsdag 31 maj 2017

Canon Cinema EOS C200 EF

Canon släpper nu en ny kameramodell, Cinema EOS C200. Det är en liten nätt (1,4kg) kamera som kan spela in upp till 4K 50/60p RAW. På internt kort (CFast 2). Det är ett RAW format framtaget av Canon som man kallar "Cinema RAW Light". Kompression 3:1 eller 5:1. I RAW så ger den 15 stegs dynamiskt omfång. Vid 24, 25 och 30 fps så är det 12 bit, vid 50 och 60p så är det 10 bit. En senare firmware som är planerad till början 2018 så kommer även möjlighet att spela in i XF-AVC format. Man kan spela in på SD kort också, i MP4 UHD 150Mbit/sek eller HD som då går i 35 Mbit/sek. Det dynamiska omfånget går dock ned till 13 steg i MP4 läge. 


För slomotion kan man spela in upp till 120 fps i full HD ifrån hela sensorn, utan crop. Vidare har C200 dual pixel autofocus. Möjligen är Canon's autofocus marknadens bästa. Med den 4" stora pekskärmen kan man bland annat styra vart autofocus skall jobba i bilden, men det finns även face detection.



SDI ut finns, samt 2 stycken XLR ingångar. XLR ingångarna sitter direkt i kamerakroppen så man behöver inte ansluta monitorn för att koppla in mickar som på gamla C300. Det här kommer vara många dokumentärfilmares nästa kamera. Ser riktigt intressant ut.


Kamera börjar säljas i Juli och beräknat pris är ca 72.000:- exkl. moms.

fredag 17 februari 2017

Kampanj Avid Nexis Pro

Avid har nu en rejäl kampanj på Avid Nexis Pro modellen delad lagring (shared storage). Det är ingen liten rabatt man går ut med heller. Aldrig tidigare har man kunnat köpa delad lagring till så här låga priser ifrån Avid.
Nexis Pro är inte bara byggd för Avid Media Composer. Det går utmärkt att köra Adobe Premiere, Edius eller Final Cut Pro X också. Dessutom fungerar den även med Blackmagic DaVinci Resolve. Det går att ansluta Windows, Linux och Mac. Bärbar eller stationär dator, bara den har 1Gb ethernetkoppling. Det går även att uppgradera till 10Gb.

Nexis Pro har lite begränsningar på det sättet att den endast finns i 20TB storlek och endast kan byggas ut till max 4 st chassi (80TB storlek) samt att man kan inte blanda med Enterprise chassi E2 och E4. Så den lämpar sig mest/bäst för mindre produktionsbolag/produktioner.


Kampanjen har vi kryddat lite ytterligare så att det i det närmaste är körklart. Vi har lagt till switch, kablage, enkel installation och 1 år support. Vi hamnar ändå precis under 100.000:- exkl moms. Normalpris för servern med switch, kablage, installation och support ligger på 134.000:-. 
Prisexempel leasing 36 månader med 10% restvärde, 2.830:-/mån (uppläggnings- och fakturerings-avgift tillkommer).

Värt att nämna är också att Avid support är support på riktigt. Avid har sysslat med delad lagring sedan många år och har en mycket bred kunskapsbank att ta av om man råkar ut för problem.

Kampanjen gäller till 31/3.

Läs mer om Avid Nexis Pro på Avid's hemsida HÄR.

fredag 10 februari 2017

Hawk-Woods Gripper batterier och tillbehör

Hawk-Woods Gripper har börjat dyka upp så vi nu har dom i lager. Gripper är världens första batteri som man knäpper fast på 15mm rods. Det behövs ingen mount eller batteriplatta, man bara snäpper fast den på rodsen.
Kommer att finnas som 75Wh och 100Wh (endast 75Wh i lager just nu). För att få ut 12V ifrån batteriet har man två stycken P-Tap kontakter (kallas ibland D-Tap). På batteriet har man även en kontrollfunktion med 4 stycken LED för att kontrollera batteriets laddningsstatus.
Gripper väger ca hälten av en traditionell setup med V-Lock och batteriplatta så man kan få ned totalvikten på sin kamera-rig med den här lösningen. Behöver man fler P-Tap uttag kan man köpa till en 4-vägs split. Clip-on - som även den monteras på 15mm rods med lite kabel emellan. Eller så väljer man 4-vägs split som kopplas direkt i P-Tap utan kabel (finns även 4-vägs varianter med blandat  Hirose och P-Tap samt kablar till Lemo och andra varianter) 
En sådan här lösning hjälper till i många fall och på många sätt. Det underlättar att man har en batterityp att ladda efter inspelning och det underlättar att en sorts batteri driver flera saker på en gång. Kamera, lampa, eventuell monitor osv. 

lördag 28 januari 2017

Soliton Smart-telecaster Zao

Livesändning ute i fält via 3G/4G.

Smart tele-caster Zao använder H.265 kodning, i en portabel liten låda som kan fästas på kameran eller t.ex. bäras i en ryggsäck och som sedan sänder hem signalen till hemmastudion. Vi tar det igen, H.265. Där har ni det, H.265 och inte H.264 som de andra. Detta ger stora fördelar. Både i fråga om att få hem en signal i bra kvalitet när det kanske inte är full 4G täckning, men även att kunna sänka latency (fördröjningen).

Anslut ifrån kamera med HDMI eller SDI/HDSDI. Sänd via 4G, 3G, LTE, WiFi eller Ethernet. Dubbelriktat ljud för möjlighet till kommunikation med hemmastudion via headset.

Eftersom Zao kodar i H.265, som tar ca hälften så mycket bandbredd som H.264, så kan man lägga krut på antingen bättre bild och ljud eller lägre latency (eller både och). Lägre latency med kortare svarstider på frågor ifrån studion till programledare eller journalist på inspelningsplats är något som är mycket efterfrågat.


Inställningar av format och framerates kan göras antingen ifrån hemmastudion (remote) eller ute på inspelningsplats. Ute på fältet styrs det ifrån en app i en smartphone (iPhone eller Andoid) eller direkt i enhetens menysystem.

Man kan även sända/filma med sin iPhone i Soliton's ekosystem. För detta behöver man köpa "STC for iOS ML" App-licenser till sin/sina iPhones. Det går att köra endast med iPhones om man så vill, man måste inte ha köpt Zao.



På mottagarsidan använder man en Windows PC med ett Blackmagic Decklink Quadro kort och programvaran Smart-Telecaster HD View. Man kan ta emot 4 signaler i programvaran och få ut dessa 4 samtidigt via Blackmagic-kortet. Det går att blanda mellan Zao och iPhones, samtidigt om man så vill.

Zao hyr man inte, man köper den. Inga månadskostnader, ja annat än till telecombolaget som ni kör era 4G sändningar via då. Man bör ha minst tre 4G abonemang, helst ifrån tre olika telecombolag. Man kan koppla in 6st 4G modem för högre prestanda och säkerhet. Modemen kopplas externt så man måste inte ha en tekniker för att byta 4G abonnemang/modem.

Vill ni ha en demo av Zao så går det bra att kontakta oss på Digital Video Tools.


Nu i februari kommer lillebror Zao S. Mycket mindre och lättare men saknar en del funktioner och prestanda. Mer om den senare.



.

tisdag 10 januari 2017

Atomos Shogun Inferno - monitor, recorder, 4K, HDR

Atomos Shogun Inferno är tillbehöret för dig som behöver en monitor till kameran, speciellt om du filmar 4K och/eller HDR (High Dynamic Range). Men det är inte bara en monitor, det är en recorder också. 720, 1080, 2160 (DCI och UHD). Dessutom upp till 240 fps i HD och upp till 60 fps i 4K. SDI eller HDMI in gör att den fungerar med många kameramodeller.


Skärmen väger endast 709 gram (utan batteri och disk), ger 1500 nits och är 10bit. Det medföljer massor med tillbehör. Batterier, laddare, XLR adapter (kabel), motljusskydd, väska, 5 st diskfodral, diskläsare ("kortläsare"), lite övriga kablage. Bara att köpa till diskar (SSD, följ Atomos lista över godkända diskar) och börja använda direkt.
Du kan spela in RAW Cinema DNG, Apple ProRes eller Avid DNxHR. Det finns waveform och vectorscope, samt zebra, peaking och safe area att valfritt lägga över bilden. Cache recording och time laps är ytterligare funktioner.
Support för de flesta förekommande LOG formaten såsom 
Sony SLog2 / SLog3, Canon CLog / CLog 2, Arri Log C, Panasonic Vlog, JVC JLog, Red LogFilm. Du kan lägga LUT på bilden för att se den "färdiga" bilden.
Det är kort och gott rätt så mycket mer än bara en monitor. En av de bästa monitorerna för en kamera ute på fältet dessutom. Som recorder klarar den av väldigt mycket och eftersom det medföljer så mycket tillbehör blir inte priset så avskräckande högt det heller, även om det ligger runt 20.000:- exkl moms.

Läs mer på Atomos hemsida.