Då har IBC 2014 haft öppet en dag och kortfattat så kan man säga att det är lite tunt med nya produkter. Det är klart att det finns fullt med nyheter, men mer av arten "firmware updates" än rejäla nya modeller eller versioner av program.
Största nyheten på kamerasidan är helt klart Sony PXW-FS7. En liten axelkamera som har 35mm Exmor cmos sensor. Sensorn säga klara 14 stop i omfång, en siffra som man nog får kontrollera lite noggrannare när väl kameran börjar levereras i oktober (om det nu stämmer med leverans i oktober) FS7 klarar upp till 60 fps i 4K, i HD finns även S&Q till 180 frames (extern recoder kommer klara upp till 240 frames i 2K). Alla möjliga interna val av kodec inklusive XAVC, MPEG 2, 8/10 bit, 4:2:0 och 4:2:2. Med det extra "bakstycket" XDCA-FS7 kommer man dessutom kunna spela in i Apple Pro Res direkt på de interna minneskorten. Linsfästet är en E-mount vilket är helt ok då det idag finns adaptrar till det mesta, inklusive Metabones EF till E-Mount adapter med Speed Booster (vilket då ger extra vidvinkel och extra ljusinsläpp). PMW-200 får en mindre uppgradering till den nya modellen PXW-X200.
Läs mer om FS7 här.
Avid kommer nu med full support för full produktion i 4K. Helt oberoende av upplösning, upp till 4K (vem vill ha 8K!?!? Jo ni är några få, men ni får klara er själva :-) ). Detta släpps under kvartal 4. Ni som inte hängt med i vad som händer med era befintliga Media Composer licenser. Hör av er. Det är inte så krångligt. Men ni MÅSTE agera INNAN sista december 2014. Priset är också överkomligt. Gör ni inget så fryser era licenser inne i den version den står på och kommer inte att gå att uppgradera (efter sista december).
Lär mer om Avid 4K här.
Blackmagic trummar ju på att URSA nu börjat levereras, men lugn i båten. Sitt still och kanske vänta lite. Det är DYRT med minneskort till URSA. Så dyrt att det i princip inte är "lämpligt" att välja URSA just nu. Behöver du 2-3 timmar inspelningstid så finns det andra lämpligare alternativ. Hur snabbt CFAST 2 korten kommer ned i pris får vi väl se. Men som det är nu är det för dyrt. Annars kom inte BM med någon ny kamera, kors i taket. Lite nya PL mounts, några nya konverters. Men inget rejält spännande nytt.
Panasonic kör hårt med Varicam 35. Den är "för dyr" men kommer nog finnas med i ett par produktioner. Klart som attan att bilden är bra.
Lite orolig blir jag över att ett par aktörer (framför allt Adobe, men det är fler) verkar gå mer och mer mot "vi skall endast sälja volym". Små återförsäljare som bryr sig om sina kunder och håller någon slags first line support. ÅF som vi, som försöker sälja ett mervärde med "value added reselling", skuffas undan. Det kommer (förhoppningsvis) bita dom i ändan en dag när de står där och kunderna inte har någonstans att höra av sig för hjälp (nja, jo, de stora kunderna som sändande TV bolag kommer ju kanske få hjälp). Det lilla produktionsbolaget kommer inte ha någonstans att vända sig. De flesta tillverkarna i denna klass har en support som i stort sett är ett skämt eftersom de flesta samtalen handlar om mobiltelefoner eller Acrobat reader och inte något så komplext som pro video. First line support är ofta ett stort jäkla krångel och man får svar som "har du provat att installera om?", eller "har du ställt in kameran i 25p?". Det är så tröstlöst trist när den man talar med i telefon läser ur ett script i datorn snarare än talar utifrån någon som helst erfarenhet eller kunnande om produkten. Vi får väl se vart det tar vägen. Och naturligtvis är Google din vän (om du orkar/kan söka själv). Men klart är att man funderar lite....
Mer ifrån IBC senare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar