söndag 25 mars 2012

Vilken kamera är bäst?

Kanske vanligaste frågan. Vilken kamera är bäst? Omöjlig att svara på. Och det är så många kameror idag som är helt ok bra. Frågan är också så komplex att vi inte i en "liten" artikel kan gå på djupet och ta alla skillnader och likheter. LSS (Large Single Sensor) fungerar ju kanske inte till alla typer av inspelningsvarianter. En DSLR fungerar ju fortfarande till flera olika inspelningar/situationer och skall nog räknas in. En stor sensor med kort skärpedjup och linsbyte samt svårare att få till telebilder ställer ju till det ibland. Men en stor sensor ger ju oftast bättre ljuskänslighet, bättre omfång och med det korta skärpedjupet även lättare för kodec att jobba med bilden (ger generellt bättre kvalitet till t.ex. webvideo just pga att detaljer i bakgrunden är oskarpa). Jag tycker det är lite märkligt att ingen kameratillverkare ännu gjort en liten axelkamera med LSS. Ungefär som gamla 16mm kameror kunde se ut.
Om jag ändå räknar upp de vanligaste kamerorna idag och ger er mina funderingar på dom så får ni en liten början till vägledning. Jag går också efter budget, uppifrån och ner.

Arri Alexa - Du har bra budget, kanske inte i första hand till att köpa men att hyra, och vill ha det som de flesta verkar vara överens om är det bästa. (Sony's flagskepp ska kanske in ovanför denna, men den är det så få som använder). Inget vi säljer så jag lämnar Alexa raskt.

Red Epic - För de flesta en hyrkamera. Men några har ju köpt egna. Lite krångligare arbetsflöde än de flesta andra kamerorna på marknaden (tack vare raw). Inte heller något vi säljer. Du har en bra budget och kör normalt lite större produktioner. Stirra dig inte blind på kamerapriset då du MÅSTE köpa till hyfsat mycket delar innan det går att filma. Värt att notera är också att Red inte är som de flesta andra företag. Se bara hur det slutade för Philip Bloom och hans Red "äventyr". (Nej, det är normalt inte en persons fel om två personer tryter. Men det är ju ingen hemlighet att kameran är "beta" och att "Red bestämmer vem som förtjänar service".) Många produktioner har två kameror på inspelningsplats, en i reserv. En sak som Epic har, som många andra saknar, är high-speed i 120fps. Möjlighet att spela in BRA slomotion.

Red Scarlet - Lillebror till Epic. Sägs använda sensorer som inte blev tillräckligt bra för att klara specifikationerna till Epic (alltså "kasserade" sensorer). Kameran i sig själv är kanske billigare än F3 och C300, men körklar hamnar den på ungefär samma pris eller strax däröver. Värt att notera att den croppar sensorn för att klara overcrank. Vid full fart är det 3.9x crop, dvs en 35mm lins blir som en 136mm lins. Det gör att kameran mer är som en ren 4K kamera utan funktionell slomotion. Vill man ha 4K kan detta vara för dig. Red säljs endast av Red själva, alltså inget vi säljer.

Sony PMW-F3L (F3K när den säljs med 3 st PL linser) - Bra bild, bra ljuskänslighet, möjlighet till 10bit (via extern recorder), PL mount från fabrik, adaptrar till Nikon och Canon fotolinser finns. Hur tänkte Sony när de valde 35Mbit 4:2:0 som intern kodec till denna fantastiska kamera? Att behöva köra extern recorder för att få 4:2:2 krånglar till det. I den här prisklassen borde det vara självklart med 4:2:2. 8 eller 10 bit är en diskussion för sig, som jag ser det. Värt att notera ändå att nästan alla tidigare kameramodeller som t.ex. Digibeta och HDCAM är 8 bit. Formfaktorn är också lite knepig. Lite för tung för att köra som handkamera (men det går kortare stunder) och den går inte upp på axeln utan ganska mycket och stor rig samt att man då mer eller mindre måste komplettera med en EVF (Electric View Finder). En relativt liten kamera blir helt plötsligt ganska stor, speciellt om du även vill köra 4:2:2 med extern recorder. Det är ändå en väldigt bra kamera. Du får titta på om du behöver 10bit samt hur du normalt filmar (stativ vs axelrig vs handkamera). Trist att europieska Sony skickar ut S-Log optionen som minneskort, istället för som Sony USA gör dvs att dom tar in kameran på service och bygger in det hela i kameran.

Canon EOS C300 - Direkt utmanare till Sony F3. Också en mycket bra kamera. Sälj antingen som EF mount eller PL mount. Oklart om man kan köra PL adapter till EF modellen av C300. Det börjar dyka upp sådana, men där har man monterat bort "EF-kontakten" inne i C300 huset. Känns inte som en bra lösning. Har 4:2:2 50Mbit intern kodec, men ej 10 bit. Inte via HDSDI utgången heller. Så du kan inte få 10 bit till en extern recorder. Kameran saknar overcrank i 1080, detta går endast i 720 vilket är lite dåligt. Liten och lätt så det går bra att köra som handkamera. Finns flera axelriggar som inte är så stora. Frågan är om sökaren bak på kameran är tillräckligt bra, eller om man kan klara sig att filma med LCD skärmen? Annars behövs även här EVF och vips så blir axelriggen större. Bra att det finns med C-Log från fabrik. I valet mellan C300 och F3 så väljer jag personligen C300 pga vikt/storlek samt att den har 4:2:2 intern kodec. Men det råder ingen tvekan om att BÄGGE är BRA kameror.

Sony NEX-FS100 - Samma sensor som F3, men där slutar likheterna. Har en Sony E-mount som det antigen går att köra Sony fotolinser på, eller så kör man adapter till Canon EF eller Nikon linser. Finns även PL adapter om man skulle vilja köra PL linser. När det gäller EF linser så går de idag att styra bländare elektriskt från kamerans iris kontroll (se tidigare inlägg här i bloggen). Internt kör man AVCHD kodec på denna modell. En kodec som visserligen har visat sig vara bättre än många tror, men är samtidigt en relativt trög kodec i redigeringen. Saknar HDSDI ut vilket gör att man endast kan köra HDMI ut. Detta kan vara vanskligt om man använder extern recorder (HDMI har ofta en stel kabel och glapp förekommer relativt mycket, man vill inte ha den osäkerheten till en extern recorder). Vad värre är så saknar kameran ND filter. Visst man kan köra lösa ND filter som gängas på eller monteras i kompendium, eller till och med variabla ND filter. Men det tar tid och krånglar till det i onödan. Finns även rapporter om att variabla ND filter tar lite på upplösningen när man kommer upp lite i tele-läge. Sökaren är lite "fel" för en del personer. Du får testa själv helt enkelt. Slutsatsen är ändå att det är en bra bild till vettiga pengar, om man kan leva med att det är HDMI ut och att kameran saknar ND filter.


Panasonic AG-AF101 - Direkt konkurrent till Sony FS100. Har fått alldeles för mycket trash talk i mina öron. Titta bara på "Får vi följa med" eller "Österlänska Trädgårdar" så ser ni (såg ni) att det visst går att få bra bild i tv sändning. Bägge dessa svenska produktionerna är dessutom inspelade i AVCHD. Tittar ni runt lite på Vimeo så hittar ni t.ex. DENNA filmen och den gruppen där den här filmen ligger så finns många fler med bra resultat ifrån AF101. Finns adaptrar till en stor mängd linser som t.ex. Canon och Nikon. Finns även PL adapter, bl.a. ifrån Hot Rod Cameras som vi säljer. Den använder AVCHD kodec internt men har HDSDI ut vilket gör att man kan gå till extern recorder och använda BNC kontakter i stället för HDMI vilket är mycket säkrare. Naturligtvis finns ND filter i 3 steg samt clear, vilket gör att AF101 blir väldigt snabb på inspelningsplats. Personligen väljer jag AF101 framför Sony FS100 för ND filter och en mer funktionell sökare/LCD samt att den har HDSDI ut.

Andra kameror än LSS:

Sony PMW-EX1R - Lite dyrare konkurrent till HPX250 (nedan). Också en bra kamera som gjort mängder med proffsproduktion. Använder lite större chip än vad som är vanligt på den här typen av kameror (1/2" i stället för 1/3"), men det är fortfarande väldigt mycket mindre än LSS. Det är alltså inte en fråga om korta skärpedjup. Spelar in på SxS kort i Mpeg2, 35Mbit/sek, 4:2:0. Kan även spela in i SD (DVCAM). Jämför man med HPX250 nedan så tar den nästan en tredjedel så lite datautrymme. Många upplever den lite väl tung för att köra som ren handkamera även om det går (personligen så får det vara lite kortare stunder). En bra kamera kort och gott med mycket detaljupplösning och ok ljuskänslighet för er som inte vill ha LSS.

Panasonic AG-HPX250 - Ingen storchip kamera. Men den småchip-model som klart säljer bäst nu under vintern och våren. Vidareutveckling på HPX171 och HVX200 kan man säga. Har fått bättre ljuskänslighet och längre optisk zoom (22x optisk zoom). Är också den första handburna kameran ifrån Panasonic som kan köra AVCINTRA100, vilket är deras 10 bit kodec i 4:2:2. Kameran kan dessutom spela in i DV, DVCPRO, DVCPRO50 och DVCPROHD (1080 och 720). Väldigt bra ergonomi. Ligger väl i handen och har bra placering på reglage. Den spelar i på beprövat format, P2 minneskort, som fungerar i alla typer av produktioner och redigeringar. HPX250 har fått flera positiva omdömen i olika tester som gjorts. Läs för all del Adam Wilts väldigt genomgående test HÄR. En mycket bra kamera för er som inte direkt vill ha LSS och jagar kort skärpedjup.

Panasonic AG-AC160 - I princip samma kamera som HPX250 här ovan. Men den spelar in i AVCHD på SD minneskort. Det skiljer lite i menyer och så saknar den genlock och tidkod in/ut. Lite billigare än HPX250.


DSLR då? Jodå, de lever och frodas. De kommer ju inte att försvinna bara för att vi nu har så många LSS att välja på. Det finns ju många tillfällen där de ändå fungerar och vi har märkt att flera kunder väljer att komplettera t.ex. sin Sony F3 eller Canon C300 med en DSLR. Den fungerar då som andrakamera, reservkamera eller något att ta stockar och pressbilder med. Canon har precis släppt sin uppföljare till 5D MkII och Nikon kommer sakta men säkert igång med leveranser av D4 och D800. Alla dessa har fått förbättrade videofunktioner. Jag tycker inte de ersätter en annan kamera fullt ut, även om vissa gör det...

Oj då, det blev långt det här. Och mycket längre kan det bli. Men som jag sa i inledningen så hinner jag inte skriva en hel uppsats i ämnet. Kom gärna med kommentarer så kan jag komplettera med svar på det som intresserar just Dig.
En sak är säker. Rätt verktyg till rätt jobb så går det lättare, SÅ enkelt är det i alla fall.






4 kommentarer:

  1. Tack för bra genomgång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jon. Jag kom ju på att jag glömde en kamera som varit ganska poppis, speciellt för er som alltid använt axelkameror och vill fortsätta med det. JVC GY-HM750. Använder 3CCD 1/3". Full HD 1920x1080. Spelar in på SD kort i ungefär samma kodec som Sony EX1R dvs Mpeg2 35Mbit 4:2:0, MEN kan paketera bilderna som MP4 (samma som Sony) ELLER Quicktime. Detta gillas av flera Final Cut användare. Du får alltså filer som direkt går att skicka in i FCP, utan att ens gå via Log and Transfer. När jag nu nämner GY-HM750 så bör jag ju även nämna Sony EX3. Problemet med den är att den inte ligger på axeln, utan mot axeln. Det är alltså en lite knepig design att hantera, om man nu vill filma som axelkamera. Däremot så har EX3 genlock och tidkod vilket gör att den kan vara lite mer lämpad för studio applikationer. Notera att bägge dessa använder mindre sensorer än normala axelkameror som ju har 2/3". Detta gör att det kan vara lite svårt att få tag i linser, eller så kan man köra med adapter till 2/3" men att man då tappar lite vidvinkel.

      Radera
  2. Hej Robert!
    När vincent laforet spelade in mobius använde dom sig av en extern recorder till eos c300.
    Vilka möjligheter finns där? Är det värt mödan när materialet blir så gigantiskt stort?

    SvaraRadera
  3. Hittade faktiskt ett ganska konkret exempel här: http://vimeo.com/39368426

    SvaraRadera