söndag 14 september 2014

IBC 2014 - del 2

På tillbehörsidan visar Zeiss en intressant lösning med löst separat servohandtag. Detta passar på CZ.2 gluggarna som finns i följande varianter: 15-30/T2.9, 28-80/T2.9 och 70-200/T2.9. Man kan enkelt flytta servohandtaget mellan dessa objektiv, men även framtida Zeissgluggar. Lansering är planerad till NAB 2015, dvs April 2015.

 
Atomos Shogun är ju ingen nyhet, men spännande är den.

Sony's 28-135 zoom är väl lite kul, men f4 är lite för dåligt.

Sandisk visade ett SD minneskort på 512GB. Inte tappa bort den lilla 512:an full med film, då blir det dåligt.



PL mounts på flera av Blackmagic's kameror glömde jag ju nämna. Klart dom skall ha PL också.

Sony F5 får en firmware uppdatering som ger 4K inspelning på interna minneskort.
 

fredag 12 september 2014

IBC 2014 - del 1

Då har IBC 2014 haft öppet en dag och kortfattat så kan man säga att det är lite tunt med nya produkter. Det är klart att det finns fullt med nyheter, men mer av arten "firmware updates" än rejäla nya modeller eller versioner av program.

Största nyheten på kamerasidan är helt klart Sony PXW-FS7. En liten axelkamera som har 35mm Exmor cmos sensor. Sensorn säga klara 14 stop i omfång, en siffra som man nog får kontrollera lite noggrannare när väl kameran börjar levereras i oktober (om det nu stämmer med leverans i oktober) FS7 klarar upp till 60 fps i 4K, i HD finns även S&Q till 180 frames (extern recoder kommer klara upp till 240 frames i 2K). Alla möjliga interna val av kodec inklusive XAVC, MPEG 2, 8/10 bit, 4:2:0 och 4:2:2. Med det extra "bakstycket" XDCA-FS7 kommer man dessutom kunna spela in i Apple Pro Res direkt på de interna minneskorten. Linsfästet är en E-mount vilket är helt ok då det idag finns adaptrar till det mesta, inklusive Metabones EF till E-Mount adapter med Speed Booster (vilket då ger extra vidvinkel och extra ljusinsläpp). PMW-200 får en mindre uppgradering till den nya modellen PXW-X200.

Läs mer om FS7 här.


Avid kommer nu med full support för full produktion i 4K. Helt oberoende av upplösning, upp till 4K (vem vill ha 8K!?!? Jo ni är några få, men ni får klara er själva :-) ). Detta släpps under kvartal 4. Ni som inte hängt med i vad som händer med era befintliga Media Composer licenser. Hör av er. Det är inte så krångligt. Men ni MÅSTE agera INNAN sista december 2014. Priset är också överkomligt. Gör ni inget så fryser era licenser inne i den version den står på och kommer inte att gå att uppgradera (efter sista december).

Lär mer om Avid 4K här.


Blackmagic trummar ju på att URSA nu börjat levereras, men lugn i båten. Sitt still och kanske vänta lite. Det är DYRT med minneskort till URSA. Så dyrt att det i princip inte är "lämpligt" att välja URSA just nu. Behöver du 2-3 timmar inspelningstid så finns det andra lämpligare alternativ. Hur snabbt CFAST 2 korten kommer ned i pris får vi väl se. Men som det är nu är det för dyrt. Annars kom inte BM med någon ny kamera, kors i taket. Lite nya PL mounts, några nya konverters. Men inget rejält spännande nytt.


Panasonic kör hårt med Varicam 35. Den är "för dyr" men kommer nog finnas med i ett par produktioner. Klart som attan att bilden är bra.


Lite orolig blir jag över att ett par aktörer (framför allt Adobe, men det är fler) verkar gå mer och mer mot "vi skall endast sälja volym". Små återförsäljare som bryr sig om sina kunder och håller någon slags first line support. ÅF som vi, som försöker sälja ett mervärde med "value added reselling", skuffas undan. Det kommer (förhoppningsvis) bita dom i ändan en dag när de står där och kunderna inte har någonstans att höra av sig för hjälp (nja, jo, de stora kunderna som sändande TV bolag kommer ju kanske få hjälp). Det lilla produktionsbolaget kommer inte ha någonstans att vända sig. De flesta tillverkarna i denna klass har en support som i stort sett är ett skämt eftersom de flesta samtalen handlar om mobiltelefoner eller Acrobat reader och inte något så komplext som pro video. First line support är ofta ett stort jäkla krångel och man får svar som "har du provat att installera om?", eller "har du ställt in kameran i 25p?". Det är så tröstlöst trist när den man talar med i telefon läser ur ett script i datorn snarare än talar utifrån någon som helst erfarenhet eller kunnande om produkten. Vi får väl se vart det tar vägen. Och naturligtvis är Google din vän (om du orkar/kan söka själv). Men klart är att man funderar lite....


Mer ifrån IBC senare.

måndag 8 september 2014

Formatera SSD i Blackmagic 4K Production Camera

Äntligen kan man formatera SSD i Blackmagic 4K Production Camera, inte en dag för sent. Det går nu att formatera både i exFat och HFS+. Den nya versionen Camera Utility 1.9.5 släpptes fredagen 5 september. För er som eventuellt missat den lite äldre uppdateringen så har man ju nu även ljudmätare, återstående inspelningstid på SSD och histogram sedan den 24 juli, version 1.9. Förhoppningsvis är det inte långt borta innan vi får formateringsfunktionen även till Blackmagic's övriga kameror.

Ni har väl inte missat att vi har specialpris på Blackmagic 4K Production Camera? 18.000:- exkl moms (så långt lagret räcker, eller till stambytet startar i våra lokaler 22/9). Inför stambytet har för all del specialpriser på allting, ring och fråga (alltså inte bara de produkter som är listade på vår hemsida). Stambytet beräknas hålla på under 8 veckor från den 22:a september. Räkna med kraftiga störningar under ca 14 dagar. Vår förhoppning är att vi, i alla fall något så när, kan svara på e-post och i telefon mellan bilningsarbetet. Men det blir i början svårt att besöka butiken. Vi hoppas ni har överseende med detta.


onsdag 27 augusti 2014

Metabones linsadapter för Canon EF till MFT

Hej alla glada. Nu har Metabones släppt nya varianter igen. Vi pratar om inte mindre än Canon EF objektiv till Micro Four Third (MFT, t.ex. Panasonic GH4). Denna adapter som så många väntat och hoppats på. Först ifrån Birger Engineering, som ju aldrig kom och till slut blev "vaporware", men senare Metabones som lovat denna under lång tid. Metabones släpper den i två varianter. Dels en vanligt adapter, men som ändå fungerar att styra Canon's bländare ifrån kamerans kontroller samt att den ger ström till objektivens bildstabilisering (till de objektiv som har bildstabilisering). Men de släpper även en Speed Booster av denna adapter. Dvs en adapter med en specialslipad glasbit som ger extra vidvinklighet samt även ett extra bländarsteg i ljusinsläpp. Lite smått magiskt, men det fungerar med bra kvalitet. Exakt när de första EF till MFT adaptrarna landar i Sverige är idag lite oklart. Men de är beställda och vi har blivit lovade tillgång snabbt.







torsdag 14 augusti 2014

Stambyte i butiken, vi måste tömma lagret = REA!

Sommaren blev till slut bra, nästa för varmt vissa dagar. Men nu har vi laddat batterierna och kommit tillbaka. Vi kör nu vanliga öppettider 09.00 - 17.00.

Vad värre är så kommer det bli stambyte i våra lokaler under slutet av September och ca 8 veckor framåt. Detta kommer ju att ställa till det på alla möjliga sätt medans dom står här och bilar hål i golv o tak samt delvis river inredningen. Vi kommer inte att stänga helt men det blir ju en del störningar, vissa dagar så mycket att vi i princip får har stängt.


Men innan så måste vi ha hjälp att tömma delar av lagret. Här följer exempel på reapriser. Är det andra produkter ni undrar över så hör av er.

Alla priser exkl moms. Priser gäller så långt lagret räcker eller fram till stambytet börjar.


normalpris reapris  
Panasonic DMC-GH4 kamera 11992:- 10680:-  
Panasonic DMW-YAGHE 16154:- 15500:-  
Panasonic AG-HCK10G Kamera huvud (1) 12392:- 5000:-  
Panasonic AG-C20003G cable (1) 1992:- 1000:-  
Panasonic AG-HMR10EU recorder (1) 18792:- 10000:-  
Panasonic AJ-PCD2G P2 läsare USB 2952:- 2200:-  
       
Canon EF 28mm f/1.8 USM 4156:- 3100:-  
Canon EF 50mm f/1.8 II (plastlinsen) 956:- 600:-  
Canon EF 50mm f/1.4 USM 3160:- 2200:-  
Canon EF 85mm f/1.8 USM 3396:- 2300:-  
Canon 430EX II Blixt 2316:- 1600:-  
       
Röde M1 dynamisk mic 796:- 500:-  
Röde NTG-1 riktad mic 1596:- 1000:-  
Röde NTG-3 bra riktad mic 3916:- 3000:-  
Röde HS1-P hudfärgad headset 1996:- 1500:-  
Röde HS1-B svart headset 1996:- 1500:-  
Röde Stereo Videomic pro 1320:- 1000:-  
Röde Lavalier (mygga) 1516:- 1200:-  
Röde Pinmic (typ mygga) 1516:- 1000:-  
       
Zoom H6 recorder 6 kanaler 2792:- 2500:-  
Zoom H2n recorder 2 kanaler 1312:- 1000:-  
Zoom Q2 kamera/ljud-inspelare (2) 1592:- 1000:-  
Zoom APH-4n accessory pack 290:- 150:-  
Zoom APQ-2 accessory pack (2) 200:- 100:-  
       
Blackmagic Design Production Camera 4K  20760:- 18000:-  
Blackmagic Design Ultrastudio 4K 2 6816:- 5900:-  
Blackmagic Design Ultrastudio 3D 7352:- 5500:-  
Blackmagic Design Ultrastudio Pro (USB 3) 6396:- 5700:-  
Blackmagic Design Ultrastudio SDI (USB 3) 3192:- 2500:-  
Blackmagic Design Ultrastudio Express 3676:- 3000:-  
Blackmagic Design Pocket Ultrascope 4312:- 3900:-  
Blackmagic Design HDLink Pro Display port 3592:- 2900:-  
Blackmagic Design Atem Television Studio 7080:- 5900:-  
Blackmagic Design Decklink HD Extreme PCI 7596:- 5000:-  
       
Audio Technica AT4041 njure mic 3352:- 3000:-  
IDX LC-VWP dubbel laddare (VBG6 batterier) 1240:- 1000:-  
HP Z820, 2x2.5Ghz XEON, 16GB, GTX680, (beg) 54000:- 19000:-  
HP Z400 (beg) 25000:- 6000:-  
Fujinon XA17x7.6BRM  M58B (2/3" optik) 75000:- 40000:-  
Glidecam V16 västburen stabilisering 10Kg 45300:- 20000:-  
JVC TM-H150 15" bildrör monitor, inkl SDI  10000:- 1500:- (beggad)
JVC GD-191 monitor (ny i kartong) 5592:- 1200:-  
       
Sony  LMD-1530W monitor (ny i kartong) 12792:- 3000:-  
Sony  HVR-S270E axelkamera (ny i kartong) 77592:- 30000:-  
Redrock Micro Ultracage Blue Cinema bundle  15192:- 8000:- (till Canon C300)
Redrock Micro DSLR Cinema bundle 18224:- 12000:-  
Redrock Micro DSLR Cinema bundle  18224:- 9000:- (Utan follow focus)
Redrock Micro The Event DSLR Hybrid Rig 6360:- 3000:-  
Swedish Chameleon SC2 large inkl hardcase 15196:- 7000:- (ny i case)
Swedish Chameleon SC3 Matte box 4796:- 3500:-  

(1) Måste köpas tillsammans, alla tre delar.
(2) Måste köpa recorder och tillbehör ihop.



0.

måndag 7 juli 2014

Våra öppet tider i Sommar

Hej alla glada. Nu kom det äntligen lite sommar till Aspudden. Vi behöver också ladda våra batterier. För att inte behöva stänga nu under sommaren så går vi ned på färre timmar per dag. 

Våra öppet tider är från och med nu till och med fredagen 8:e Augusti 
09.00 - 14.00

Vi hoppas ni får en underbar sommar och kan ladda era batterier ordentligt.
Ha det bäst.

onsdag 25 juni 2014

Metabones EF to BMPCC Speed Booster

Nu i slutet av Juni kommer Metabones med en efterlängtad adapter. Vi pratar om en Speed Booster adapter som fixar Canon EF optik på Blackmagic Pocket Cinema Camera. Den ger bländare f/0,74 på en 50mm f/1.2 vilket är riktigt sjukt ljusstarkt. Man får 0,58x förminskning, vilket gör att 50mm optik blir 29mm genom Speed Boostern. Enligt ett par av beta-testarna så har det fungerat riktigt bra med denna adapter. Priset är i dagsläget inte spikat. Även om vi redan vet att det inte blir lågt så blir det ändå prisvärt för alla som har flera Canon EF-gluggar och har skaffat BMPCC eller funderar på att skaffa den. Eftersom Metabones nu knäckt nöten med EF optikens styrning av bländare till MFT fattning så är det väl ingen svårare gissning att det även kommer en Canon EF till MFT, dvs t.ex. Panasonic GH4, inom kort. 

torsdag 8 maj 2014

Panasonic GH4 har börjat levereras

Fortfarande levereras de i försvinnande små mängder. Vi har till och med varit tvungna att låna ett exemplar ifrån en kund för att kunna testa lite själva. Panasonic DMC-GH4 alltså, efterföljaren till populära GH3 och den kanske ännu mer populära GH2 (som hackers öppnade mjukvaran på och man kunde klämma ur ännu mer bild). Precis som de tidigare modellerna så har Panasonic lagt till ganska bra med film-funktioner. Nu kan man göra bra slowmotion med upp till 96 fps vid inspelning i full HD 1920x1080. Man har lagt till 4K, vilket i sig inte är så spännande kanske om det inte vore för att även 1080 bilden blir bättre om man spelar in i 4K men klipper i 1080 (lite mer om det senare). Det finns även peaking, zebra och ljudmätare till exempel. Det är nu snabbare avläsning av sensorn vilket ger lite mindre rolling shutter problem (men det finns kvar). Storlek på sensorn är MicroFourThird med ca 2x crop från en fullstor fotosensor som på t.ex. Canon 5DMkIII. Till filmning så kan den lite mindre sensorn till och med vara lite bättre. Det är trots allt lite lättare att dra skärpan med MFT sensor, än om man har full frame sensor. Men det går absolut att få kort skärpedjup ändå (denna 2010 kvarleva med kort skärpedjup, det är trots allt 2014 nu).

Bilden blir helt ok bra vid våra första tester. Slowmotionbilderna ifrån 96 fps flyter på mjukt även om de ger något lite sämre detaljskärpa än om man kör 1080p25. Vi har valt att filma första testerna med detail nedsatt till -5, kontrast något nedsatt samt att vi har Cine D profilen vald (Cine D är Panasonics "flat curve"-bild som kräver ljussättning efteråt). Möjligen skall man köra slowmotion med detail satt på lite högre än -5. När vi testar 4K ser vi att bildutsnittet är lite mindre än vid 1920x1080 inspelning, man använder alltså inte samma storlek/yta på sensorn när man filmar 4K som när man filmar 1080. När vi tar in bilderna i datorn ser vi att det vi filmat i 4K på en 1080-tidlina ser bättre ut, skarpare, än det vi filmat i 1080. Här blir det lite intressant. Skall man filma 1080p och nöja sig med den lite mindre bra bilden (det blir inte dåligt), eller skall man filma 4K och få lite bättre bild men eventuellt mycket trögare i datorn? Även om vi "zoomar" in lite i 4K bilderna så ser dom bättre ut i smådetaljerna. Filmar man i 4K så blir det också mindre problem med moiré, det problemet är (nog) mer eller mindre helt borta till och med.

Filmning i mörka miljöer ser helt ok ut. ISO 3200 ser bra ut (beror på vem du frågar förstås). Speciellt i 4K ser det bra ut. Jag testade även lite timelaps, vilket man ställer in direkt i kameran hur ofta den skall ta bilder osv. När kameran är klar med stillbildstagningen för timelaps får man frågan om man vill att kameran skall spara ned det som ett filmklipp. Man kan då välja på 4K eller 1080, riktigt bra funktion, även om det tar lite tid att spara ned klippet. Stillbilderna ligger ändå kvar i kameran så du kan alltid meka med din timelaps manuellt efteråt. Att kameran är stänk- och damm-skyddad är också ett klart plus. Frågan är hur tuff man vågar vara i riktigt svåra miljöer? Batteriet verkar hålla relativt bra.

Vi har testat med 12-35mm f/2.8, Voigtländer 17,5mm f/0.95 samt Panasonics KIT lins 14-140mm med variabel bländare. Vi skall försöka hinna testa med PL gluggar inom kort via Hot Rod  Camera's PL adapter. Förhoppningsvis kommer det en adapter till Canon EF objektiv ifrån Metabones eller någon annan, men just idag finns inget riktigt bra som klarar elektrisk styrning av bländare på Canon EF.

Jag ska se om jag hinner klippa ihop en liten film till vår Youtube kanal. Annars är ni välkomna in till butiken och kolla. Ni som redan står i kön kan nog räkna med leverans inom kort. Ni som inte redan står i kön och är intresserade, skrik till via telefon eller en e-post så får ni förhoppningsvis ert exemplar innan sillen på midsommar.

Klart positivt så här långt. Mycket funktioner i en liten smidig kamerakropp. 
  

torsdag 10 april 2014

NAB 2014

Då var NAB 2014 över för min del. Det fanns gott om nyheter och om vi skall plocka ut någon pryl som stack ut så var det nog Blackmagic Studio Camera som stack ut lite mer. Den har trots allt intercom inbyggt samt tally OCH att de går att binga...Till priset 2.000:-USD för HD modellen och 3.000:-USD för 4K modellen. ORTROLIGT billigt då man tidigare knappt fått ett löst intercom för de pengarna. Grejjen var ju också att den går att binga. Men man kan även kontrollera i princip alla kamerans funtioner, och även linsens funktioner (om det är en MFT lins som kan styras, bländare och focus t.ex.). 10" skärm, PGM switch, enkel menu m.m. Kan bli en klar succé.

Blackmagic URSA, deras nya axelkamera, kan nog också bli en hit. Lite mer tveksam på denna då det är lite skillnad på att sälja en kamera som BMCC för 1.995:-USD mot 5.995:-USD som URSA (EF) kommer att kosta. Håller bara speccen vad den lovar så kan det nog ändå bli lite av en succé speciellt om BM faktiskt kan leverera kameror "i tid" den här gången. Stor, tung och med bulkiga tillbehör gör att det kanske inte är förstavalet valet om man skall ut i världen och filma dokumentärt.
Blackmagic visade ju också ny version av Da Vinci Resolve. Nu med ännu mer/bättre redigeringsfunktioner. Bland annat var all media som gick på skärmarna i deras monter klippt med beta-versionen av nya Resolve. De hade också testat med projekt som hade 6000 objekt på en och samma tidlina. Det är väl bara en tidsfråga innan Da Vinci Resolve är större/bättre klipp program än Final Cut Pro X. Men att man också får se riktiga produktioner helt klippta och efterbearbetade i Da Vinci Resolve. Förutom kameror och Da Vinci så visades ett par nya 4K mini converters. Nu kan man gå ifrån 6G SDI till HDMI t.ex.

Panasonic GH4 med SDI utgångar till extern recorder osv är ju lite av ett "2011-sätt" att filma. Och med sladdar och tillbehör till höger och vänster så är det ju lite oergonomiskt. Men med nya Atomos Shogun recordern blir det ändå ett prisvärt alternativ till URSA, och hela kitet blir trots allt lättare att ta med utomlands på resan samt att man KAN ta bra stillbilder med GH4. Det ena kanske inte utesluter det andra och GH4 blir hur som helst en bra andra-/reserv-kamera till många filmare.

Panasonic 's lilla 4K bullet-kamera såg också spännande ut. Jag ska se om man kan testa den lite framöver. Ska man nu köra 4K och behöver liten kamera så går det ju inte så bra med Go Pro 4K i 15 fps. Här får man ett alternativ som skulle kunna fungera bra. Men det är klart att det hade varit bättre om det varit inbyggt i en enhet. Eller att man kunde förlänga kabeln till recordern/monitorn/CCU'n.

Panasonic AU-C35V1G såg ju riktigt bra ut. Man siktar dock in sig på en level över Sony F55 och i nivå med Alexa, vilket gör att priset skenar iväg lite. Om dom klarar det återstår att se, men bildmässigt såg det bra ut och de har lite intressanta lösningar för arbetsflöde då de kan spela in flera olika kodec/upplösningar samtidigt internt och externt utanför kameran.

Panasonic visade en blindtest mellan deras 4K skräm, sida vid sida med Sony's 4K skärm. Det var inte svårt att se att Panasonic bilden var bättre. Detta var inte ute på mässgolvet utan inne i ett mötesrum. Men man ska nog ha ett litet frågetecken uppe vid sådana demo's.

Avid's nya "moln" tjänster osv är inte så farligt. Man KAN fortfarande köpa sin licens (om man nu inte alls vill hyra). Man får support med i hyran, märk väl en support som delvis är på Svenska och ännu viktigare faktiskt är en support värd namnet. Annars känns deras Everywhere mer som något för bolag med 50+ seats och inte något för våra normalkunder. På sikt kanske vi har ett läge där man faktiskt kan dela media utanför kontoret och utan "14 servers överallt". Men vi är inte där ännu. Hur som helst så är Avid's nya grejj att man skall hoppa på plattformen, och väl på plattformen så finns massor med möjligheter. Har man Media Composer så är man med på plattformen. Märk väl att man nu även lämnar nummerserien, dvs den kommer nu inte heta Media Composer 8 utan kort och gott Media Composer | Software.

Sony's nya lilla A7 med full frame sensor och bra filmfunktioner var riktigt intressant. Tillsammans med Atomos kommande inspelare/skärm kan det helt klart bli en bra lösning. Inget pris eller leveransdatum så det var lite svårt att placera den ändå. Höghastighetsinspelning endast i 720. 
Canon's Cine-Servo 17-120mm T2.95. Dom som klagar på variabel bländare - lås zoomen vid 91mm dådå (så har du fast bländare som på "andra" linser). Eller acceptera T3.90 och få hela zoomomfånget upp till 120mm. Behöver du zoomomfånget så kanske du kör run and gun och klarar dig med skärpedjupet du får vid bländare 3.9. Filmar du med Sony F5 eller F55 t.ex. så är det ju bara att dra på ISO, dvs man klara sig ofta med T3.90.
Aja Cion kameran är jag lite mer tveksam till. Lite svår balans, lite framtung då kameran väger lite för lite för att kunna ge balans om man har lite tyngre linser (som t.ex. en Canon 17-120mm). Lufthålens placering rakt uppåt kändes inte inte helt klockrent (fläkt precis under). Ljudreglagens placering bak. Återstår också att se hur den klarar side-by-side tester med de andra tillverkarnas modeller innan man vågar ropa hej. Kul ändå att fler kommer med kameror då alla tillverkarna måste stå på tårna och lyssna på kunderna för att inte tappa marknad. 
TV-Logic's nya VFM-058W såg riktigt bra ut. Bra byggd, bra storlek, bra on screen funktioner.
100-tals radiostyrda helikoptrar, 1000-tals med "Mövi-kopior". Denna styrenhet till heli/quad etc med stor skärm inbyggt fångade mitt intresse.
8K demo med deras 22.1 ljud i mörk "bio" var inte så imponerande. Visst såg det delvis bra ut men ingen aha-upplevelse alls likt det man fått första gångerna man såg bra 4K, inte alls. Det Japanska TV bolaget jobbar dock vidare mot både högre framerate OCH fler pixlar. Denna boxkamera för 8K står som 120P på sidan av kameran, men det som visades i bion var ej 120 fps. Såg mer ut som 24 fps.
Jag såg flera "robotar" (pan-tilt-huvud ungefär) som autotrackade motiv, t.ex. en surfare ute bland vågorna. Någon av dom klarade även att auto zooma kameran för att ge ett förutbestämt utsnitt av motivet. Man kunde ha flera kameror att rikta in sig på ett motiv, men även flera system igång samtidigt i samma miljö utan att de stör ut varandra (flera robotar och motiv i samma miljö). Kameramännen på "Big Brother" och andra såpor får huka sig....

4K, 4K och mer 4K. Det var det som alla talade om på mässan. Tillsammans med 1000-tals kopior på Mövi. Frågan är om alla ska ha 4K kamera, 4K redigering och en quadcopter eller en Mövi? Jag är tveksam både till Mövi men kanske ännu mer till 4K (och 8K).

Glöm för guds skull nu inte bort att detta är bara teknik. Det måste, fortfarande, vara människor bakom spakarna och linserna och att det är dom som gör jobbet. Ljus, ljud, optik och kamera (ungefär i den ordningen) men framför allt bra medarbetare är det som gäller något.


onsdag 2 april 2014

Nya Canon kamera och Cine lins

Canon kommer att premiärvisa sin nya kamera XF200 (XF205) och sin nya optik
CINE-SERVO 17-120mm T2.95 EF på NAB mässan under nästa vecka (7-10 April). 

XF200 är en liten handkamera med liten sensor och alltså inte någon storsensor variant för korta skärpedjup osv. Den har bl.a. 20x optisk zoom och inbyggd Wi-Fi för direkt kontakt med redaktionen t.ex. Den spelar in in 50Mbit 4:2:2 men kan också samtidigt spela in på i lägre upplösning, mindre filer, som snabbare kan skickas iväg via Wi-Fi. XF205 är samma kamera fast dessutom utrustad med SDI utgång så att man bättre kan koppla upp sig mot
livestreaming och bildmixers etc. Första leverans av dessa två modeller är mitten på Juni.            

 17-120mm optiken med 7x zoom kommer att finnas med både PL och EF fattning. Den klarar 4K utan problem och bländaren justeras med 11 blad för extra mjuk justering. Kan byggas om efter köp mellan PL och EF.

måndag 3 mars 2014

Nya Panasonic VariCam kameror

Panasonic kommer med nya modeller i sin VariCam serie, VariCam 35 och VariCam HS. Premiärvisning blir på NAB 2014 i Las Vegas. AU-V35C1 heter den kommande kameramodulen för 4K med super 35 sensor och deras 2/3" modul får beteckningen AU-V23HS1. Många har nu experimenterat med LSS och kommit fram till att stor sensor inte fungerar till alla typer av inspelningar. Natur och sport är exempel på områden som många gånger spelas in bättre med 2/3". 4K modellen har PL mount medan 2/3" modellen får B4 bajonett.


4K modellen AU-V35C1 har 4096x2160 pixlar och ett omfång på 14+ steg samt att den kan spela in 4K i upp till 120 bilder per sekund (2/3" modulen kan köra 240 bilder per sekund och kan ÄNDRA framerate under inspelning, men har också 14 steg omfång). För att klara dataflödet med hög bildhastighet och 4K kommer det ett nytt ExpressP2 kort. Upp till 130 minuter 4K kan spelas in på dessa kort. AVC-Ultra 4K och AVC-Intra är välkända kodec som kamerorna spelar in på.


Inspelningsenhet till både 4K kameran och 2/3" kameran är den nya AU-VREC1. Man skulle alltså kunna välja kameramodul beroende på typ av jobb till samma inspelningsmodul.

Leveransstart är beräknad till hösten 2014.



lördag 22 februari 2014

Första leverans av Blackmagic 4K kameran


Nu får vi kraftiga indikationer på att första leverans av Blackmagic Production Camera 4K kommer inom kort. Vi har för all del kö sedan länge och vi vet inte säkert hur många vi får, men det skadar inte att ställa sig i kön om man vill ha chans på en av de första Blackmagic 4K kamerorna i Sverige.

Till Blackmagic 4K kameran så passar VDSLR linserna ifrån Samyang alldeles utmärkt. Vi säljer nu rätt bra av KIT 2 och KIT 4. Kunderna är mycket nöjda. 14 T3.1, 24 T1.5, 35 T1.5 och 85mm T1.5 finns idag till EF fattning. Fler kommer troligen inom inte allt för lång framtid. Köper man KIT så ingår väska. Priset för t.ex. KIT 2 med 14, 35 och 85mm kostar endast ca 10.500:- + moms. Samyang VDSLR finns som demo och vi kan tänka oss att hyra ut till "kända kunder" som vill testa eller köra med dessa linser.

måndag 10 februari 2014

Blackmagic Production Camera 4K, sänkt pris

Blackmagic Design har börjat skeppa sin Production Camera 4K (även om vi ännu inte fått exakt leveranstid så tror vi att vi kan börja få leverans inom någon eller några veckor). Ett par butiker ute i världen har i alla fall börjat få leveranser. Blackmagic har också beslutat att sänka priset med $1.000USD. Vi får se vad det exakta priset blir när de väl skeppas, men just nu ser det mer ut som ca 20.000:-SEK än tidigare ca 27.000:- exkl moms. Inte illa. Speciellt om man tittar på de filmer som ju finns ute sedan en tid. Mycket bild för pengarna helt enkelt. Efter prissänkningen så är det ju tveklöst bra bild till bra pengar.




Mycket, men inte allt i denna trailer är filmad med Blackmagic Production Camera 4K.

Panasonic DMC-GH4, nu händer det grejjer


Panasonic må slacka lite vad det gäller nya innovativa idéer på pro video avdelningen. Jag menar, de har ju ändå ett rätt så digert register av tidigare kioskvältare för "indie film makers" som t.ex. DVX100 och HVX200. Men inom koncernen i stort så fortsätter man släppa små bomber. Jublande indie filmare känner väl till GH2 (hackad) och GH3. Dessa följs nu av GH4. DMC-GH4 ser på pappret ut att kunna ta ett rejält kliv med bl.a. 4K inspelning, 96 fps i full HD för bra slomo samt en "XLR Box med SDI utgång". De filmer som kommit ut på Youtube och Vimeo ser riktigt bra ut.

Svenskt pris är inte spikat men vi tror på en bit under 12.000:- exkl moms för endast kamerahus. XLR boxen har vi inte fått någon prisindikation på ännu.
Leveransstart sker, som det ser ut nu, under April.




fredag 24 januari 2014

Nya introduktionskurser i Da Vinci ljussättning

Nu kör Beckholmen Film nya introduktionskurser i Blackmagic Design Da Vinci LITE.  Standardprogrammet för ljussättning av film. Kursen riktar sig till filmare och fotografer (även stillbildsfotografer med sikte på film) samt redigerare som vill skaffa sig grundkunskaper i ljussättningens ädla konst. Minst 6 och max 8 deltagare. Det blir mycket "hands on", på plats finns paneler för snabbkommandon och effektivt arbete med ljussättning. Kursledare är Jesper Holmström. Priset för heldagskursen, inklusive enklare lunch och fika, är 3.900:- exkl moms.
Kursen startar 09.00 på morgonen och håller på hela dagen.
Platsen är Beckholmen på Djurgården.
Datum tillgängliga just nu är:
Fredagen den 7:e Februari.
Fredagen den 14:e Februari.
Fredagen den 21:a Februari.

Skicka din anmälan till grabbarna(a)lrtv.se eller ring 08-6453399.
(anmälan är bindande och kommer att faktureras i förskott)

torsdag 2 januari 2014

Bästa pro videokameran 2013

God forsättning på er. Jag tänkte att jag skulle ge er min årliga lista över "bästa kamera". Som om bästa kameran skulle kunna gå att peka ut? Olika kameror är ju så olika bra på olika saker. Jag gör det i alla fall, men kom också ihåg att bara för att jag tycker det här så betyder det ju inte att det är hela sanningen. Gör egna tester och glöm för allt i världen inte bort att det är du och dina filmarbetarvänner som gör filmen som det hänger på, inte valet av kamera.

Vinnaren är Canon C300 med EF mount. Helt klart. Flera mil före någon slags tvåa och trea. Helheten är inte perfekt, men det är fortfarande den bästa helheten. Storlek, vikt, prestanda, arbetsflöden, pris. Att det är EF fäste för linserna, att det är CF kort, att kameran går att ta i handen och direkt filma med som handkamera. Samtidigt är det ju inte perfekt att den blir så hög. Dels för att det blir/kan bli lite svajjigt, men också för att det är lite svårt att hitta en väska där man kan ha kameran skjutklar i väskan.

Nya Arri Amira kan ju bli intressant när den kommer. Sony F5 och F55 är lite för stora, tunga och dyra (i alla fall när man satt ihop sitt KIT med bastillbehör). Canon's mindre C100 räcker inte heller riktigt fram pga AVCHD kodec. Småchipparna som t.ex. Sony PMW-200 och Panasonic HPX250 skall vi ju inte glömma bort, inte heller Canon XF300 som ju funnits till bra priser under hösten. Småchipparna har också tagit tillbaka en del andelar. Det är inte bara storchippare som sälj nu. Vill ni filma mycket slomotion så gör ni rätt i att välja Sony FS700 och de som kör action-/hjälm-kameror använder ju fortfarande mest Go Pro.

Blackmagic Design kamerorna skulle ju kunna bli en uppsats av sig själva. Men de är inte "bäst" ännu och saknar en del funktioner som att kunna formatera media, phantom matning, se ljudmätare under inspelning m.m. När de fungerar så är det dock väldigt mycket bildkvalitet per investerad krona.

Under 2014 så ser vi fram emot nya modeller. Det kommer att bli mer 4K även om jag fortsatt är tveksam. Panasonic bara måste komma med något nytt. Canon XF100 och XF300 har ju funnits med ett tag och skulle mycket väl kunna uppgraderas i år. Go Pro skulle kunna komma med en "Cinema Camera", en riktig kamera med utbytbara linser osv. Vi får se, spännande blir det.