Då var NAB 2014 över för min del. Det fanns gott om nyheter och om vi skall plocka ut någon pryl som stack ut så var det nog Blackmagic Studio Camera som stack ut lite mer. Den har trots allt intercom inbyggt samt tally OCH att de går att binga...Till priset 2.000:-USD för HD modellen och 3.000:-USD för 4K modellen. ORTROLIGT billigt då man tidigare knappt fått ett löst intercom för de pengarna. Grejjen var ju också att den går att binga. Men man kan även kontrollera i princip alla kamerans funtioner, och även linsens funktioner (om det är en MFT lins som kan styras, bländare och focus t.ex.). 10" skärm, PGM switch, enkel menu m.m. Kan bli en klar succé.
Blackmagic URSA, deras nya axelkamera, kan nog också bli en hit. Lite mer tveksam på denna då det är lite skillnad på att sälja en kamera som BMCC för 1.995:-USD mot 5.995:-USD som URSA (EF) kommer att kosta. Håller bara speccen vad den lovar så kan det nog ändå bli lite av en succé speciellt om BM faktiskt kan leverera kameror "i tid" den här gången. Stor, tung och med bulkiga tillbehör gör att det kanske inte är förstavalet valet om man skall ut i världen och filma dokumentärt.
Blackmagic visade ju också ny version av Da Vinci Resolve. Nu med ännu mer/bättre redigeringsfunktioner. Bland annat var all media som gick på skärmarna i deras monter klippt med beta-versionen av nya Resolve. De hade också testat med projekt som hade 6000 objekt på en och samma tidlina. Det är väl bara en tidsfråga innan Da Vinci Resolve är större/bättre klipp program än Final Cut Pro X. Men att man också får se riktiga produktioner helt klippta och efterbearbetade i Da Vinci Resolve. Förutom kameror och Da Vinci så visades ett par nya 4K mini converters. Nu kan man gå ifrån 6G SDI till HDMI t.ex.
Panasonic GH4 med SDI utgångar till extern recorder osv är ju lite av ett "2011-sätt" att filma. Och med sladdar och tillbehör till höger och vänster så är det ju lite oergonomiskt. Men med nya Atomos Shogun recordern blir det ändå ett prisvärt alternativ till URSA, och hela kitet blir trots allt lättare att ta med utomlands på resan samt att man KAN ta bra stillbilder med GH4. Det ena kanske inte utesluter det andra och GH4 blir hur som helst en bra andra-/reserv-kamera till många filmare.
Panasonic 's lilla 4K bullet-kamera såg också spännande ut. Jag ska se om man kan testa den lite framöver. Ska man nu köra 4K och behöver liten kamera så går det ju inte så bra med Go Pro 4K i 15 fps. Här får man ett alternativ som skulle kunna fungera bra. Men det är klart att det hade varit bättre om det varit inbyggt i en enhet. Eller att man kunde förlänga kabeln till recordern/monitorn/CCU'n.
Panasonic AU-C35V1G såg ju riktigt bra ut. Man siktar dock in sig på en level över Sony F55 och i nivå med Alexa, vilket gör att priset skenar iväg lite. Om dom klarar det återstår att se, men bildmässigt såg det bra ut och de har lite intressanta lösningar för arbetsflöde då de kan spela in flera olika kodec/upplösningar samtidigt internt och externt utanför kameran.
Panasonic visade en blindtest mellan deras 4K skräm, sida vid sida med Sony's 4K skärm. Det var inte svårt att se att Panasonic bilden var bättre. Detta var inte ute på mässgolvet utan inne i ett mötesrum. Men man ska nog ha ett litet frågetecken uppe vid sådana demo's.
Avid's nya "moln" tjänster osv är inte så farligt. Man KAN fortfarande köpa sin licens (om man nu inte alls vill hyra). Man får support med i hyran, märk väl en support som delvis är på Svenska och ännu viktigare faktiskt är en support värd namnet. Annars känns deras Everywhere mer som något för bolag med 50+ seats och inte något för våra normalkunder. På sikt kanske vi har ett läge där man faktiskt kan dela media utanför kontoret och utan "14 servers överallt". Men vi är inte där ännu. Hur som helst så är Avid's nya grejj att man skall hoppa på plattformen, och väl på plattformen så finns massor med möjligheter. Har man Media Composer så är man med på plattformen. Märk väl att man nu även lämnar nummerserien, dvs den kommer nu inte heta Media Composer 8 utan kort och gott Media Composer | Software.
Sony's nya lilla A7 med full frame sensor och bra filmfunktioner var riktigt intressant. Tillsammans med Atomos kommande inspelare/skärm kan det helt klart bli en bra lösning. Inget pris eller leveransdatum så det var lite svårt att placera den ändå. Höghastighetsinspelning endast i 720.
Canon's Cine-Servo 17-120mm T2.95. Dom som klagar på variabel bländare - lås zoomen vid 91mm dådå (så har du fast bländare som på "andra" linser). Eller acceptera T3.90 och få hela zoomomfånget upp till 120mm. Behöver du zoomomfånget så kanske du kör run and gun och klarar dig med skärpedjupet du får vid bländare 3.9. Filmar du med Sony F5 eller F55 t.ex. så är det ju bara att dra på ISO, dvs man klara sig ofta med T3.90.
Aja Cion kameran är jag lite mer tveksam till. Lite svår balans, lite framtung då kameran väger lite för lite för att kunna ge balans om man har lite tyngre linser (som t.ex. en Canon 17-120mm). Lufthålens placering rakt uppåt kändes inte inte helt klockrent (fläkt precis under). Ljudreglagens placering bak. Återstår också att se hur den klarar side-by-side tester med de andra tillverkarnas modeller innan man vågar ropa hej. Kul ändå att fler kommer med kameror då alla tillverkarna måste stå på tårna och lyssna på kunderna för att inte tappa marknad.
TV-Logic's nya VFM-058W såg riktigt bra ut. Bra byggd, bra storlek, bra on screen funktioner.
100-tals radiostyrda helikoptrar, 1000-tals med "Mövi-kopior". Denna styrenhet till heli/quad etc med stor skärm inbyggt fångade mitt intresse.
8K demo med deras 22.1 ljud i mörk "bio" var inte så imponerande. Visst såg det delvis bra ut men ingen aha-upplevelse alls likt det man fått första gångerna man såg bra 4K, inte alls. Det Japanska TV bolaget jobbar dock vidare mot både högre framerate OCH fler pixlar. Denna boxkamera för 8K står som 120P på sidan av kameran, men det som visades i bion var ej 120 fps. Såg mer ut som 24 fps.
Jag såg flera "robotar" (pan-tilt-huvud ungefär) som autotrackade motiv, t.ex. en surfare ute bland vågorna. Någon av dom klarade även att auto zooma kameran för att ge ett förutbestämt utsnitt av motivet. Man kunde ha flera kameror att rikta in sig på ett motiv, men även flera system igång samtidigt i samma miljö utan att de stör ut varandra (flera robotar och motiv i samma miljö). Kameramännen på "Big Brother" och andra såpor får huka sig....
4K, 4K och mer 4K. Det var det som alla talade om på mässan. Tillsammans med 1000-tals kopior på Mövi. Frågan är om alla ska ha 4K kamera, 4K redigering och en quadcopter eller en Mövi? Jag är tveksam både till Mövi men kanske ännu mer till 4K (och 8K).
Glöm för guds skull nu inte bort att detta är bara teknik. Det måste, fortfarande, vara människor bakom spakarna och linserna och att det är dom som gör jobbet. Ljus, ljud, optik och kamera (ungefär i den ordningen) men framför allt bra medarbetare är det som gäller något.
Allt om videoredigering, videokameror, inspelnigstekniska mackapärer som gör livet enklare och gladare för filmare och produktionsbolag inom film och video.
torsdag 10 april 2014
onsdag 2 april 2014
Nya Canon kamera och Cine lins
Canon kommer att premiärvisa sin nya kamera XF200 (XF205) och sin nya optik
CINE-SERVO 17-120mm T2.95 EF på NAB mässan under nästa vecka (7-10 April).
XF200 är en liten handkamera med liten sensor och alltså inte någon storsensor variant för korta skärpedjup osv. Den har bl.a. 20x optisk zoom och inbyggd Wi-Fi för direkt kontakt med redaktionen t.ex. Den spelar in in 50Mbit 4:2:2 men kan också samtidigt spela in på i lägre upplösning, mindre filer, som snabbare kan skickas iväg via Wi-Fi. XF205 är samma kamera fast dessutom utrustad med SDI utgång så att man bättre kan koppla upp sig mot livestreaming och bildmixers etc. Första leverans av dessa två modeller är mitten på Juni.
17-120mm optiken med 7x zoom kommer att finnas med både PL och EF fattning. Den klarar 4K utan problem och bländaren justeras med 11 blad för extra mjuk justering. Kan byggas om efter köp mellan PL och EF.
CINE-SERVO 17-120mm T2.95 EF på NAB mässan under nästa vecka (7-10 April).
XF200 är en liten handkamera med liten sensor och alltså inte någon storsensor variant för korta skärpedjup osv. Den har bl.a. 20x optisk zoom och inbyggd Wi-Fi för direkt kontakt med redaktionen t.ex. Den spelar in in 50Mbit 4:2:2 men kan också samtidigt spela in på i lägre upplösning, mindre filer, som snabbare kan skickas iväg via Wi-Fi. XF205 är samma kamera fast dessutom utrustad med SDI utgång så att man bättre kan koppla upp sig mot livestreaming och bildmixers etc. Första leverans av dessa två modeller är mitten på Juni.
17-120mm optiken med 7x zoom kommer att finnas med både PL och EF fattning. Den klarar 4K utan problem och bländaren justeras med 11 blad för extra mjuk justering. Kan byggas om efter köp mellan PL och EF.