Ledsen att jag spammer er med Blackmagic Cinema Camera (BMCC) så mycket den sista tiden, men det händer så mycket hela tiden. Nu har Blackmagic Design (BM) släppt en ny firmware 1.2 till sin kamera. Viktigaste nyheten är att man nu kan se på skärmen vilken bländare man har inställt på linsen. En funktion som naturligtvis skulle ha varit med ifrån början, nödvändig funktion helt enkelt. Men, detta fungerar endast på kompatibla Canon EF linser. Jag testade lite snabbt med Canon CN-E 50mm cine linsen och kan rapportera att det fungerar med cine linserna också (även om kameran visat F stop medans linsens skala är T stop).
Vidare har man lagt till nya funktioner/instälningar till time laps inspelningar samt att man nu kan köra SSD diskar som är formaterade med exFAT. Man har även lagt till stöd för Thunderbolt i windows och RP-188 tidkod via SDI ut. Denna nya firmware 1.2 laddas hem ifrån BM's supportsida HÄR. Det man gör är att man tar hem "Blackmagic Cinema Camera 1.2 for Mac" (eller windows). Detta är alltså även de andra programmen ifrån BM, dvs Ultrascope, Disk Speed och några till. När man ansluter USB kabel och startar "Blackmagic Cinema Camera Utility" så startar update av firmware. SE TILL ATT HA LADDAT BATTERI ELLER FAST EL KOPPLAT, så ni INTE får strömavbrott under updatering av fimware. Då blir det "dåligt".
.
Allt om videoredigering, videokameror, inspelnigstekniska mackapärer som gör livet enklare och gladare för filmare och produktionsbolag inom film och video.
torsdag 31 januari 2013
onsdag 30 januari 2013
Jämförelse BMCC RAW vs Prores
Jag tänkte jag skulle testa Black Magic Cinema Camera RAW mot ProRes. Hur mycket skiljer det egentligen med RAW? Jag satte upp en chart med gråskala, upplösning och färger, som ljus tog jag en (borde ha varit två...) LED 24W dagsljus ifrån höger sida. Kameran utrustades med Canon CN E50mm T1.3. I kamerans menu knappade jag in ISO 800, WB 6500K, "Dynamic Range" ställdes i Film-läge för både RAW och ProRes (dvs med större omfång, för RAW kan detta inte ändras). Jag justerade LED lampans dimmer så att jag fick en bra exponering vid bländare 5.6. Sedan spelade jag inte med följande bländarinställningar: 5.6, 2.8, 1.3, 11 och 22. Hela tiden utan att röra ljuset. Jag får då alltså flera steg av över- och under-exponeringar. Jag skickade in klippen i Da Vinci. Ställde in BMD Film inställningen för RAW bilderna medans ProRes står som 709 (kan inte ändras för Pro Res). Sedan justerade jag endast med 3 way color correct så att mitten på det "X" som dyker upp i waveform monitorn hamnade över 512 (50%). Jag justerade även vitt upp till taket och svart ned till botten. Vid bländare 1.3 var jag tvungen att kryssa i highlight recovery till RAW bilden för att kunna rädda den. Rädda är fel uttryck. Bilden får "fel". Men det visar i alla fall att man KAN rädda ljusa partier. Överexponerar ni så mycket så är det tack och adjö i alla fall. Efter att jag justerat alla bilder i Da Vinci så exporterade jag det hela till DNxHD 10 bit 1920x1080. Dessa klipp togs in i Adobe Premiere CS6 där jag justerad klipplängder och lade till text. Efter att jag klippt ihop det hela tyckte jag att jag borde ha okorrigerade bilder som referens, i alla fall till T22 och T1.3. Jag skickade då ut stillbilder ifrån RAW som DPX, så de bilderna "kryper" det inte i eftersom de är stillbilder.
Det viktiga blev till slut i alla fall att det verkar som om det endast är vid de kraftigt överexponerade partierna som det blev skillnad. ProRes är annars mer eller mindre lika bra. En annan slutsats av denna test är att man inte bör underexponera för flitigt. Bruset dyker snabbt upp när man drar tillbaka en underexponerad bild. Något som till viss del går att ta bort med brusreduktion, men var i alla fall försiktig.
Det viktiga blev till slut i alla fall att det verkar som om det endast är vid de kraftigt överexponerade partierna som det blev skillnad. ProRes är annars mer eller mindre lika bra. En annan slutsats av denna test är att man inte bör underexponera för flitigt. Bruset dyker snabbt upp när man drar tillbaka en underexponerad bild. Något som till viss del går att ta bort med brusreduktion, men var i alla fall försiktig.
torsdag 24 januari 2013
Riggar till Blackmagic Cinema Camera
Jag har testat lite olika riggar med Blackmagic Cinema Camera (BMCC) och sammaställt lite av det i filmen här under.
Först ut är Shape buren med rods över och under kameran samt bärhandtag och många gängade hål för fästen och armar. Till den körde jag Shape's follow focus som levereras både med kuggat hjul (till "Cine" objektiv) såväl som gummi hjul (till stillbild objektiv). Bak har jag i filmen monterat Dynacore D-C Mount. Fäste för V-Lock batteri samt att den har utgångar för 15V, 12V, 7.2V samt 5V. Det finns även ett D-Tap 12V uttag. Den har också HDMI splitter inbyggt, men det gör ingen skillnad till BMCC som endast använder SDI. Dynacore D-C Mount fäster man på 15mm rods. Eftersom monitorn på kameran är begränsad, i alla fall så fort man kommer ut i dagsljus, så har jag monterat en TV Logic 5.6" monitor. Men man skulle kunna ta Cineroid Retina sökaren, eller Alphatron EVF. I vissa fall behövs säkert både och, alltså både EVF och lös extra skärm. Det hela blev i alla fall bra balanserat på stativet och det kändes riktigt bra att hantera.
Sedan testade jag Swedish Chameleon SC3 med Xtension. Tillsammans med SC3 follow focus, som man skulle kunna köra två stycken av - en till focus och en till zoom, och kanske även deras Matte box så blir det en bra lösning. Även här behöver man komplettera med EVF och/eller Grid 5.0 som man fäster med magnetfäste och då kör på BMCC's egna skärm. Med Grid 5.0 blir man naturligtvis begränsad eftersom man inte kan vinkla skärmen och således måste ha huvudet rakt bakom kameran för att kunna se. Men den är o andra sidan MYCKET billigare än någon av EVF lösningarna. Swedish Chameleon kommer inom kort med ett eget batteri till BMCC samt att man inom kort kommer med en egen bur. Vi återkommer om detta.
DVTec Extreme Deluxe blev nästa test. Här har vi deras bälte och fjädrande pinne framför kroppen, istället för som Swedish Chameleon där man kör en stel pinne bak över ryggen. Extreme Deluxe är enklare att snabbt justera höjden på, från brösthöjd till ungefär ansiktshöjd. Den är också klart billigare än många andra axelstativ. Däremot så är DVTec's follow focus inte så bra. Då är det bättre med Swedish Chameleon's eller Shape's follow focus. Personligen gillar jag snabbheten med SC3 och deras rem system. Att den också går att vinkla nedåt så att man lättare kommer åt den är ju trevlig. Till Extreme Deluxe kommer man också behöva någon av EVF:erna eller Grid 5.0. Även Dynacore D-C Mount, eller annan batterilösning, behövs ju troligen.
Siste testade jag med DVTec Junior. Den enkla fjädrande pinnen med tilthuvud. Junior kan absolut göra rena handjobb behagligare då kameran är rätt så tung. Till denna passar nog Grid 5.0 bättre än en EVF. Men det blir svårt att få dit ett extra batteri, om inte Swedish Chameleon's kommande batteri löser den saken.
Till slut vill jag påminna om att det inte sällan blir en mix av delar ifrån flera tillverkare innan du hittat just DIN rig. Alla har vi olika arbetssätt och rörelsemönster vilket gör att "one rig fits all" inte existerar. De "problem" som BMCC ger med sin högglansiga skärm och inbyggda batteri gör att vi ändå MÅSTE bygga ut eller bygga till kameran innan den går att jobba med. Så enkelt är det.
Först ut är Shape buren med rods över och under kameran samt bärhandtag och många gängade hål för fästen och armar. Till den körde jag Shape's follow focus som levereras både med kuggat hjul (till "Cine" objektiv) såväl som gummi hjul (till stillbild objektiv). Bak har jag i filmen monterat Dynacore D-C Mount. Fäste för V-Lock batteri samt att den har utgångar för 15V, 12V, 7.2V samt 5V. Det finns även ett D-Tap 12V uttag. Den har också HDMI splitter inbyggt, men det gör ingen skillnad till BMCC som endast använder SDI. Dynacore D-C Mount fäster man på 15mm rods. Eftersom monitorn på kameran är begränsad, i alla fall så fort man kommer ut i dagsljus, så har jag monterat en TV Logic 5.6" monitor. Men man skulle kunna ta Cineroid Retina sökaren, eller Alphatron EVF. I vissa fall behövs säkert både och, alltså både EVF och lös extra skärm. Det hela blev i alla fall bra balanserat på stativet och det kändes riktigt bra att hantera.
Sedan testade jag Swedish Chameleon SC3 med Xtension. Tillsammans med SC3 follow focus, som man skulle kunna köra två stycken av - en till focus och en till zoom, och kanske även deras Matte box så blir det en bra lösning. Även här behöver man komplettera med EVF och/eller Grid 5.0 som man fäster med magnetfäste och då kör på BMCC's egna skärm. Med Grid 5.0 blir man naturligtvis begränsad eftersom man inte kan vinkla skärmen och således måste ha huvudet rakt bakom kameran för att kunna se. Men den är o andra sidan MYCKET billigare än någon av EVF lösningarna. Swedish Chameleon kommer inom kort med ett eget batteri till BMCC samt att man inom kort kommer med en egen bur. Vi återkommer om detta.
DVTec Extreme Deluxe blev nästa test. Här har vi deras bälte och fjädrande pinne framför kroppen, istället för som Swedish Chameleon där man kör en stel pinne bak över ryggen. Extreme Deluxe är enklare att snabbt justera höjden på, från brösthöjd till ungefär ansiktshöjd. Den är också klart billigare än många andra axelstativ. Däremot så är DVTec's follow focus inte så bra. Då är det bättre med Swedish Chameleon's eller Shape's follow focus. Personligen gillar jag snabbheten med SC3 och deras rem system. Att den också går att vinkla nedåt så att man lättare kommer åt den är ju trevlig. Till Extreme Deluxe kommer man också behöva någon av EVF:erna eller Grid 5.0. Även Dynacore D-C Mount, eller annan batterilösning, behövs ju troligen.
Siste testade jag med DVTec Junior. Den enkla fjädrande pinnen med tilthuvud. Junior kan absolut göra rena handjobb behagligare då kameran är rätt så tung. Till denna passar nog Grid 5.0 bättre än en EVF. Men det blir svårt att få dit ett extra batteri, om inte Swedish Chameleon's kommande batteri löser den saken.
Till slut vill jag påminna om att det inte sällan blir en mix av delar ifrån flera tillverkare innan du hittat just DIN rig. Alla har vi olika arbetssätt och rörelsemönster vilket gör att "one rig fits all" inte existerar. De "problem" som BMCC ger med sin högglansiga skärm och inbyggda batteri gör att vi ändå MÅSTE bygga ut eller bygga till kameran innan den går att jobba med. Så enkelt är det.
lördag 19 januari 2013
Första test av Blackmagic Cinema Camera
Då har man äntligen kunnat börja testa Blackmagic Cinema Camera lite mer på riktigt. I klippet här under ser ni delar av de första testerna. Kameran är lite besvärlig att hantera som den är direkt ut ur kartongen (viket vi ju vid det här laget visste om). Man speglas rätt så rejält i skärmen utomhus. Svårt att se inställningar. Att man inte kan se vilken bländare man står på är ju riktigt jobbigt. Det var också så kallt ute att man frös rätt så rejält om fingrarna när man dubbelknackar på skärmen för att kolla skärpan och alla andra inställningar som behövdes göras. Dubblelknackningen fungerar i övrigt bra. Det är också svårt med exponeringen om man utgår ifrån kamerans skärm. Den visar inte hur det kommer se ut på något bra sätt. Man måste lära sig skärmen eller förlita sig på ljusmätare och/eller monitor/sökare med vågform.
Att få in bilderna i Da Vinci var inget problem. Jag klippte nu direkt ifrån SSD disken som jag filmat på. Datorn vid detta test var en MacBook Pro 17" i7 senaste generationen (utan retina). Det går för all del rätt så segt att köra RAW i 2.5K, men det visste vi ju också om. Snabbt klippt i Da Vinci och alla klipp utom på natten och vid middagsbordet har en snabb enkel nod CC. Vissa klipp har även en secondary för enkel justering av himmel. På nattbilderna och vid middagsbordet körde jag 709 LUT rakt av i Da Vinci, ingen manuell CC. Jag exporterade ifrån Da Vinci som Apple Pro Res HQ 2400x1350. Dessa filer togs in i Adobe Premiere CS6 där jag lade på texter och musik. Sedan exporterade jag ifrån Adobe som Mpeg4 2400x1350 40Mbit/sek. Detta laddades upp på Youtube.
Tyvärr lider denna film mer än vanligt av "Quicktime gamma shift" problem. Svärtan är ganska rejält svartare än hur mina orginalfiler ser ut. Felet syns inte på mina kopior utan det måste ha hänt vid uppladdning till Youtube. Vill ni se full kvalitet, fast i 1920x1080, så är ni välkomna in i butiken. Bruset i bilderna, speciellt ifrån ISO 1600, göms väldigt mycket i kodningen på Youtube. Det är INTE så bra som det ser ut i denna kopia.
Inga besked ifrån Blackmagic när vi kan förvänta oss fler exemplar av kameran. Det kommer sakta men säkert igång leveranser i alla fall. Står ni inte redan i kö så blir det nog tyvärr till att vänta ett bra tag till innan leverans.
<
Att få in bilderna i Da Vinci var inget problem. Jag klippte nu direkt ifrån SSD disken som jag filmat på. Datorn vid detta test var en MacBook Pro 17" i7 senaste generationen (utan retina). Det går för all del rätt så segt att köra RAW i 2.5K, men det visste vi ju också om. Snabbt klippt i Da Vinci och alla klipp utom på natten och vid middagsbordet har en snabb enkel nod CC. Vissa klipp har även en secondary för enkel justering av himmel. På nattbilderna och vid middagsbordet körde jag 709 LUT rakt av i Da Vinci, ingen manuell CC. Jag exporterade ifrån Da Vinci som Apple Pro Res HQ 2400x1350. Dessa filer togs in i Adobe Premiere CS6 där jag lade på texter och musik. Sedan exporterade jag ifrån Adobe som Mpeg4 2400x1350 40Mbit/sek. Detta laddades upp på Youtube.
Tyvärr lider denna film mer än vanligt av "Quicktime gamma shift" problem. Svärtan är ganska rejält svartare än hur mina orginalfiler ser ut. Felet syns inte på mina kopior utan det måste ha hänt vid uppladdning till Youtube. Vill ni se full kvalitet, fast i 1920x1080, så är ni välkomna in i butiken. Bruset i bilderna, speciellt ifrån ISO 1600, göms väldigt mycket i kodningen på Youtube. Det är INTE så bra som det ser ut i denna kopia.
Inga besked ifrån Blackmagic när vi kan förvänta oss fler exemplar av kameran. Det kommer sakta men säkert igång leveranser i alla fall. Står ni inte redan i kö så blir det nog tyvärr till att vänta ett bra tag till innan leverans.
<
torsdag 10 januari 2013
Två nya Canon primes
Nytt år, nya möjligheter att göra fantastisk film och TV. Webb TV ska vi inte glömma bort och det kommer komma ännu mer av i år.
Canon släpper två nya primes i sin CN serie. En 14mm CN-E14mm L F T3.1 samt den nya 135mm CN-E135mm T2.2 L F. Sedan tidigare finns modellerna 24mm, 50mm samt 85mm. Dessa nya har samma prestanda och grundfunktioner.
- 300 grader slaglängd
- 11 blad bländare
- 4K
- Låg vikt
- EF mount
Canon släpper två nya primes i sin CN serie. En 14mm CN-E14mm L F T3.1 samt den nya 135mm CN-E135mm T2.2 L F. Sedan tidigare finns modellerna 24mm, 50mm samt 85mm. Dessa nya har samma prestanda och grundfunktioner.
- 300 grader slaglängd
- 11 blad bländare
- 4K
- Låg vikt
- EF mount