Allt om videoredigering, videokameror, inspelnigstekniska mackapärer som gör livet enklare och gladare för filmare och produktionsbolag inom film och video.
fredag 28 december 2012
Nya iMac 27" är snabb (vem trodde något annat)
Barefeats test av "Pro Applications 1" HÄR.
Deras andra test av Pro Applications HÄR.
Och till slut deras test av de olika hårddiskarna HÄR.
Gott slut på 2012 och Gott Nytt År på er alla önskar grabbarna på LRTV.
fredag 14 december 2012
Liten snabb test med Panasonic GH3
fredag 7 december 2012
Tangent Element, panel till colorister
Här har Tangent fått till det riktigt bra. Panelerna känns gedigna. Det finns en tröghet och känsla i trackbollarna och hjulen som vi saknar lite på flera andra paneler. Viktigt att komma ihåg är att de visserligen fungerar till de flesta colorist program på marknaden, men att man inte kan kombinera de 4 Element panelerna hur som helst. Du måste kolla upp till just ditt program om du vill mixa bland dessa 4. De fyra panelerna låser ihop sig med inbyggda magneter, men de kan även stå var för sig.
torsdag 6 december 2012
Julkampanj videokameror
måndag 3 december 2012
Bästa videokameran, december 2012?
Så många som ställer frågan. Vilken är den bästa videokameran just nu? Som jag sagt tidigare så är det nästan omöjligt att svara på. Jag gör ändå ett försök men det är viktigt att komma ihåg att olika inspelnings situationer kräver ibland helt olika kameror. Pris kontra prestanda är ju även det en hel avdelning i sig.
Bästa videokameran är CanonC300. Där har ni det. Canon's mellanmodell av videokameror med stor sensor och utbytbara linser. Ingen annan kamera har varit i närheten av så många superlativ ifrån de kunder som redan använder den. Perfekt är den inte. Men sammantaget bildens kvalitet kontra pris och handhavande gör att C300 vinner. Att den jobbar med en intern codec som är klar för broadcast är nog en stor del i förklaringen också. Inget strul med extern recorder. Rakt av in i de flesta redigeringarna och kunna klippa direkt. C Log som ger en stor dynamik men även på vilket sätt man tar ut "de riktiga" 8 bitarna vilket gör att man får en riktigt bra bild. På minus sidan hittar vi bland annat att den saknar high speed, over crank, för slow motion. Det går att göra 60p (50p i "PAL"), men bara i 1280x720.
Ska du nu göra mycket slow motion så kan Sony NEX-FS700 vara ett bra alternativ. Fortfarande stor sensor och utbytbara linser. AVCHD codec tar ned betyget lite. AVCHD är inte sååå dåligt, men det är inte godkänt av broadcast vilket gör att man kan få ta med extern recorder med allt vad det innebär. Går att uppgradera till 4K, men det känns inte som någon stor fördel. Detta med 4K är också något som är relativt dyrt (alltså med extern 4K recorder). Sökaren tar också ned betyget. Inte så mycket för hur bra det ser ut i sökaren utan mer för hur den fungerar mekaniskt. Den ställer sig ibland lite på sniskan och går inte att vinkla nedåt. Men 200 bilder per sekund i full HD 1920x1080 och i övrigt en helt OK bra bild gör att den kan vara ett alternativ. Den är ju också något billigare än C300, speciellt om man klarar sig utan extern recorder.
Vill man komma billigare undan och klarar sig utan high speed så kan kanske Canon C100 vara ett alternativ. En nedbantad C300 där man nöjer sig med AVCHD codec. Enklare sökare och skärm med sämre placering är några av minuspunkterna. Bilden skall det dock inte vara några problem med och att den är lite mindre, lite lättare gör att den troligen blir bättre som handkamera.
Panasonic AG-HPX250. Liten sensor med fast optik. Klarar alla möjliga codec's: DV, DVCPRO 25, DVCPRO 50, DVCPRO HD, AVCINTRA 50, AVCINTRA 100 (10 bit). Du behöver inte kort skärpedjup men vill ha en kamera som är klar för broadcast. Då är Panasonic's HPX250 väldigt populär. Att det även är en av få kameror idag som har firewire ut gör att man enkelt med firewire i datorn kan göra live streaming till webben direkt utan capture kort/boxar. Canon XF300 och Sony PMW-200 kvalar in i samma klass ungefär. Man får titta på arbetsflöden och ergonomi för att hitta sin favorit. Alla tre klarar broadcast kraven. Canon XF300 har sänkts i pris så möjligen placerar sig Panasonic och Canon snäppet före Sony, då PMW-200 är klart dyrare. PMW-200 har dock något större chip än de andra två så det är inte helt lätt.
Om vi endast tittar till bildkvalitet så tycks det ändå som om Arri Alexa leder fortfarande. Det är de flesta överens om. Den kostar dock ganska mycket mer än C300 och kan därför inte vinna denna "tävling". Canon C500 blir lite för dyr. Sony F5 och F55 finns inte ännu och även de blir ganska mycket dyrare innan du är körklar. Speciellt om du vill köra 4K som dessa nya F modeller klarar.
Red försöker med sina olika modeller, och de är inte dåliga. Men det känns lite som om de tappat mark.
Sportkamera (hjälmkamera) segmentet leds tveklöst av Go Pro. Nya Hero 3 Black Edition är grym. Så billig att ALLA borde ha en i väskan, ALLTID. Nu med slow motion och 4K (även om 4K endast är 15fps, men det går ju bra till timelaps och annat)
DSLR minskar hela tiden och ersätts kontinuerligt av LLS-modeller (Large Single Sensor, alltså ”videokameror” med stor sensor men alla vanliga videokamerafunktioner som XLR ljud osv.).Men DSLR försvinner ju inte i ett naffs. Nya Panasonic GH3 ser riktigt spännande ut. Ligger bra i pris och har ett par intressanta lösningar. Bl.a. högre bitrate i sin codec.
Blacmagic Cinema Camera då? Ja, vad ska man säga. Till att börja med så finns den ju inte ännu. I alla fall inte i någon mängd. Otroligt mycket bild till en låg kostnad, men med lite knepigare workflow. Ska man filma RAW så kommer det att gå åt mycket hårddisk. Det kommer kräva hyffsat snabb dator och det tar extra tid bl.a. för att du måste ”framkalla” dina bilder. En kamera som nästan inte går att filma frihand med och man i priset måste lägga till vad ”sin” rig kommer att kosta.
Sist men inte minst får vi absolut inte glömma bort att det är DU och DINA MEDARBETARE som gör filmen. Vilken kamera spelar mindre roll. Ljuset är många gånger också klart viktigare en skillnaden mellan vissa av dessa kameror. Ljudet likaså.
Glad december på er.
fredag 30 november 2012
Det här med för mycket pixlar...
Jag snubblade förbi denna 7 gigapixlars bild ute på webben
Länk HÄR.
Ben Pitt heter fotografen och det tog 1229 bilder för att stitcha ihop till en stor panoramabild. Ni som är intresserade kan läsa hur Ben gör i Chase Jarvis's blog HÄR. Googlar man lite till i ämnet så hittar man ännu större bilder.
Trevlig helg på er.
onsdag 14 november 2012
För mycket skärpa, för mycket pixlar
Adam Wilt skriver en bra artikel i ämnet på Pro Video Coalition, länk HÄR.
fredag 9 november 2012
LRTV bjuder in till event med Avid
- HP Z420 och Z820 workstation. Dessa nya supersnabba datorer GÖR skillnad.
- Ska du byta ifrån Final Cut Pro till Avid? Snabb titt på skillnader samt lite tips och tricks. Hur kan LRTV/Avid hjälpa dig att byta?
- Avid ISIS 5000, en av Avid's lösningar för delade projekt och delad storage. Inte bara för stora produktioner, eller stora produktionsbolag! Vad skulle ISIS 5000 betyda för Dina produktioner?
- Avid Artist Color. Titta närmare på Artist Color panelen, vi visar basfunktionerna.
- Ett par intressanta kameror och tillbehör finns att titta på under kafferasten/bensträckaren.
Det är få platser, anmälan krävs, först till kvarn...
grabbarna@lrtv.se
Plats: Avid Nordic, Linnégatan 87B, 6tr (kolla områdeskartan när ni kommer till Linnégatan 87, så att ni går rätt)
Tid: 13.00 - 16.00
torsdag 8 november 2012
Avid Media Composer, Patch 6.0.3.2
Om du sitter i Windows miljö och tidigare har använt en patch uppgradering så måste du avinstallera den patchen innan du installerar den här nya patchen. Har du ingen tidigare patch så är det bara att skicka in denna. För er som sitter på Mac så är det en hel installation och ni måste avinstallera HELA tidigare versionen av Media Composer eller Symphony innan ni installerar denna.
GLÖM INTE ATT "DEACTIVATE" INNAN AVINSTALLATION (för er som kör utan dongle, ni MÅSTE avaktivera er licens innan ni avinstallerar annars blir det trubbel).
onsdag 7 november 2012
Avid har godkänt HP Z420
HP Z420 har ju visat sig gå riktigt bra med andra programvaror än Avid. Väldigt snabb och bra dator helt enkelt.
fredag 2 november 2012
Canon prime linser, EF mount
torsdag 1 november 2012
Vi går hem tidigt Fre 2 Nov (14.00)
Ta hand om er och era nära och kära.
I de bästa av världar kommer det Blackmagic kameror snart.
Nu undrar säkert en del av er om jag sitter på mer information om leveransernas vara och inte vara när det gäller Blackmagic Cinema Camera. På den punkten måste jag göra er besvikna då jag inte har någon ny info att ge. Det är ju också ett par dagar sedan BM själva kom ut med nya besked. Allt vi kan göra är att hoppas att det snart släpper och att leveranserna kan ta fart på allvar.
onsdag 24 oktober 2012
Ögongodis, men också så mycket mer (bra story)
Helt filmad med Canon 5D på en Glidecam HD4000. Ganska okej ögon godis. Det som gör det ändå mer intressant är att han skriver ganska mycket om varje film. Vilka linser, lite tips o tricks osv. Ännu mer visar han i sina Behind The Scenes (BTS) filmer som han kör i en egen "kanal" på YT. Mycket inspirerande.
måndag 22 oktober 2012
Da Vinci Resolve, val av grafikkort till Mac Pro?
Länk till testet HÄR.
måndag 15 oktober 2012
Blackmagic event, Stockholm 25/10
Man kommer gå igenom de senaste nyheterna ifrån Blackmagic Design för film, broadcast, post produktion och live produktion.
James Tonkin kommer visa sina nya film “A Night at Nine Elms” som helt är inspelad med Blackmagic Cinema Camera, men han kommer även tala om linsval, RAW arbetsflöde samt grading med Da Vinci Resolve m.m.
På plats finns möjlighet att gå igenom Blackmagic Design's live produktion produkter. ATEM Mixers/switchers, videohub routers, Teranex Video processor m.m.
En eftermiddag fullpackad med spännande produkter och talare. Missa inte detta!
Klicka på bilden här under för att komma till REGISTRERINGS SIDAN!
måndag 10 september 2012
Mer IBC 2012
Sennheiser visade bl.a. en ny mick, MKE 600. Ser ut och fungerar som gamla hederliga K6 systemet. Grundmodul som klarar phantom eller kan köras på 1 st AA batteri och sedan kopplar man på en kapsel framför. Till skillnad ifrån K6 så byter man inte kapsel på denna. Kommer levererad med puffskydd och gummiupphängt fäste.
Blackmagic Design visade en ny version av deras Cinema Camera. Ingen skillnad på själva innehållet i kameran utan det är Micro Four Third (MFT) fattning på linsfästet. Inget nytt om leveranserna, eller saknaden av leveranser, annat än det som kom ut i förra veckan. Dvs att det saknas delar och att man ifrån Blackmagic är helt klara med sitt och i princip väntar på delar ifrån 3:e part i nuläget.
Blackmagic visade även andra nyheter. Ultrastudio Mini Recorder och Mini Monitor kommer det säljas mycket av kan man gissa. Ultrastudio 4K, Miniconverter SDI till HDMI för 4K och ljudmixer till ATEM switcharna.
Mycket 4K var det på andra ställen också. Många visade kommande 4K monitorlösningar. Naturligtvis även 8K, bilderna ifrån London OS i 8K var ganska imponerande.
Ganska mycket olika Thunderbolt produkter också. Naturligtvis ifrån Blackmagic och Aja, men även ifrån bl.a. Sonnettech och Stardom som visade kortläsare och hårddisk-lösningar.
Om jag hörde rätt ifrån en diskussion angånde NBC's OS sändningar, så hade dom 55000 (femtiofemtusen) timmar ONLINE på servrar BÅDE i London och speglat i New York. 25 sekunder efter att något hänt fanns allt online för redigerarna att börja arbeta med, BÅDE i London och New York. Sug på den ni.
söndag 9 september 2012
Kort ifrån IBC 2012
Sony AE50 kändes faktiskt helt ok på axeln och att hålla i (lite plastig kanske). Likaså med deras nya PMW-200 och PMW-150. Stötte ihop med Erik ifrån Birger mounts i Sony's monter. Han visade lite nytt men kunde inte komma med exakt datum när det blir release.
Jag var och tittade lite extra på Prime Circle's linser. Kanske kan vara något om man vill ha Zeiss med EF fattning. Frågan är om det faktiskt är samma sorts glas som till CP.2, jag har hört både och.
Canon C100 visning i stooora bion var en klart positiv överraskning. Kameran ger riktigt fina bilder. Allt dom visade var gjort i AVCHD och det såg ok på den stooora skärmen. AVCHD kan bli, om det inte redan är det, ungefär vad DV var för några år sedan. Först totalsågat av alla broadcasters, sedan accepterat för att lite sluta som branschstandard. Canon C100 var lite mindre och till största delen inga konstigheter jämfört med C300.
Dags och skynda på lite, mässan öppnar snart igen. Jag ber att få återkomma.
onsdag 5 september 2012
Adobe - uppgraderingar m.m.
Production Premium innehåller följande program:
- Adobe Premiere Pro CS6
- Adobe After Effects CS6
- Mocha for After Effects CS6
- Adobe Photoshop CS6 Extended
- Adobe SpeedGrade CS6
- Adobe Encore CS6
- Adobe Audition CS6
- Adobe Flash CS6 Professional
- Adobe Illustrator CS6
- Adobe Media Encoder CS6
- Adobe Bridge CS6
Sedan har man nu släppt information om Adobe Anywhere for Video. Om det fungerar fullt ut som det är tänkt så är det banbrytande nätverkslösningar för alla inom film och videoproduktion.
För att bättre förstå Adobe Anywhere rekommenderar vi att du tittar på denna korta introduktionsfilm HÄR.
fredag 17 augusti 2012
Sony NEX-EA50, ny videokamera
Intressant med denna modell är att flera filmare saknat en liten axelkamera. Något som liknar en gammal 16mm filmkamera helt enkelt. Sony kommer här med en modell som ger oss den funktionen. Intressant är också att man tagit fram linser som har motorzoom, precis som på en vanlig hederlig videokamera. Lite synd att man inte har 50Mbit och SDI ut, men man kan ju hoppas att en sådan ligger i pipeline. Priset känns ju rätt för denna modell, och nu får vi också en kamera som verkar kunna ta lite bättre stillbilder. Kameran kommer visas på IBC om några veckor och vi kommer rapportera mer om denna kamera. Hur mjuk är zoomen, hur tyst är zoomen, hur mycket rolling shutter problem, moire problem(?) osv.
torsdag 16 augusti 2012
Hur var det med Zacuto's shootout 2012?
Testet är uppdelat i lite olika scener och att man dels filmar i samma ljus med alla kameror. Men också att varje kamera team får sätta ljus själva, eller i alla fall lägga till ljus till den befintliga scenen som man hade skapat. Sedan körs det i avancerad ljussättning med colorist innan filmerna visas för publik och skickas upp på webben. .
Är du en av dom som, efter att ha sett shoot out:en, tycker att man lika bra kan filma med en Panasonic GH2 eller iPhone, som en Sony F65 eller Alexa? Läste du den tekniska beskrivningen av kameratestet? (se HÄR) Nähe... det gjorde inte jag heller... Vad hittar man för info där i montro? Jo, t.ex. att teamet som körde iPhone använde 7 extra lampor och behövde 32 minuter för att ställa dessa i ordning. Teamet som körde GH2 använde 4 extra lampor och tog 52(?!?!) minuter på sig att ställa dessa i ordning. Ni kan läsa resten, men låt mig ändå påpeka att F65 teamet använde 0 (noll) extra lampor och tog 0 (noll) extra minuter på sig att peta extra med ljuset. Lite likadant med ljussättningen/postproduktion. iPhone gänget körde 21 lager under 90 minuter post/grade, GH2 teamet använde 13 lager under 90 minuter medans Sony F65 behövde 4 lager färgkorr och det tog 30 minuter?!?! Det här var alltså till 3-4 relativt korta klipp från varje team.
Slutsats: Du KAN få bra bilder med vilken kamera som helst, om du har tid och ljus (måste jag påpeka att tid och ljus = pengar). Men det räcker inte heller att ta en stark lampa och rikta den i taket.
Det är också så, som jag tidigare påpekat, att till slut så är det storyn samt Du och Ditt team som jobbar med filmen som bestämmer kvaliteten på slutresultatet. Du kan inte köpa en skitbra kamera och därigenom lösa ekvationen för att göra bra och snygga filmer. Filma mera :-)
tisdag 14 augusti 2012
Avid upgraderar till 6.0.3
Avid rivstartar hösten med uppgraderingar av sina program. Media Composer och Symphony blir 6.0.3 och Newscutter blir 10.0.3.
Den viktigaste nyheten är för er som kör på Mac och vill köra 10.8 (Mountain Lion). Ni som vill köra detta nu MÅSTE dock hålla koll på att man tvingas stänga av "Gatekeeper" under installationen av Avid. Läs mer om detta HÄR.
Nytt är också att man ny certifierat HP Z220 datorn. Med rätt grafikkort och 24" HP monitor hamnar den på ca 17.000:- exkl moms. Detta är för er som vill ha en enkel dator som klarar de grundläggande funktionerna men som får svårt för realtidsredigering av trögare kodec som t.ex. AVCHD eller H264 (man får transcoda om dessa till DNxHD för att få realtids funktioner). Den fungerar till ISIS servern, men klarar inte av att skicka ut bild via t.ex. Mojo DX.
tisdag 31 juli 2012
Blackmagic kameran föresenad.
De första leveranserna av Blackmagic Cinema Camera har försenats. Man talar om ca 2 veckor men även om att de första exemplaren skall finnas ute i butikerna tredje veckan i Augusti. Problemen ligger tydligen i certifiering av Thunderbolt samt slutgilltig intern testning. Vi ber att få återkomma med mer info så fort det finns tillgängligt.
lördag 14 juli 2012
Lite mer om Blackmagic Cinema kameran.
torsdag 12 juli 2012
Begränsad öppettid i sommar
har vi endast öppet 09.00 till 14.00.
Glad sommar!
tisdag 10 juli 2012
Sony NEX-FS700 - mer än super slomo
Se för all del våra testfilmer från FS700 på vår Youtube kanal också för lite inspiration.
LRTV's Youtube kanal HÄR.
Vi har fått in nya Metabones adaptrar, vilka gör att man kan använda Canon EF linser på NEX-FS700 och elektriskt styra bländaren. De är nu uppe i version 6 och klarar nu ännu fler linser. Priset för Metabones EF adapter är 3.032:- + moms.
Sist men inte minst får vi hoppas sommaren tar fart någon gång så ni får gott om sol och bad. Själv ska jag stå i vassen eftersom "Beach 2012" tåget gick när jag stod kvar på perrongen. Men jag lovar (jag vet) att man kan plaska i vassen också. Glad sommar på er.
torsdag 28 juni 2012
105 frågor från Final Cut klippare till Adobe guru får svar
Läs artikeln HÄR.
För er som jobbar mycket mot broadcast eller sammarbetar mot andra i branchen som kör Avid eller kör stora projekt med behov av media management så är nog Avid kanske ändå valet. Något att klura över i hängmattan alltså.
Glad sommar på er!
onsdag 20 juni 2012
Lite testbilder Sony FS700
tisdag 12 juni 2012
Avid seminarium på Berns, 19:e Juni
Nya Mac Pro 2012, va faaan?
Nä, det är väl som många har gissat. Apple struntar i Mac Pro, eller i alla fall de kunder som vill ha Mac Pro. Det här är ju som en käftsmäll rakt i ansiktet på de som jobbar inom media/broadcast och vill ha snabba Apple arbetsstationer. Man satsar på telefoner och bärbart istället. Och det är klart att man kommer långt med en iMac. Det är inte det som är grejjen. iMac är ett för låst system. Går inte att bygga ut, ändra i, eller ens sätta i en extra hårdisk själv.
MacBook Pro modellerna som kommer nu är det inte så mycket att säga om. Det är en klar förbättring och man får väl lov att välkomna Nvidia tillbaka. 1600MHz minnen, Retina display och flash storage låter ju helt klart som det kan bli bra att redigera video på. Men vad hände med 17"? Är man på resande fot så har man ju kanske inte alltid med sig en extra skärm? Blir ju lite trångt på en 15". Men man får väl köpa starka läsglasögon :-) ?
fredag 18 maj 2012
Mer om Adobe CS6
måndag 14 maj 2012
Adobe CS6 är ute nu
- Adobe Premiere Pro CS6
- Adobe After Effects CS6
- Mocha for After Effects CS6
- Adobe Photoshop CS6 Extended
- Adobe SpeedGrade CS6
- Adobe Encore CS6
- Adobe Audition CS6
- Adobe Flash CS6 Professional
- Adobe Illustrator CS6
- Adobe Media Encoder CS6
- Adobe Bridge CS6
torsdag 19 april 2012
NAB 2012 - sammanfattning
Först var jag och tittade på Red's nya 3D (stereo) projektor, Redray. Dom sa innan visningen att den inte var färdig och att vi skulle få se 8 bitar 2K, men att den skulle klara 4K och 10 bit vid leverans start. Såg väl ok ut, men jag blev inte sådär jätte imponerad. Skulle vara priset då, den blir riktigt billig för att vara en projektor som klarar 4K och stereo, under 10.000USD (om jag såg rätt).
Jag tittade även på JVC's kommande Wi-Fi kamera, GY-HM650. Spännande koncept och kameran såg väl OK ut. Klarar som andra JVC kameror MXF och Quicktime, men även AVCHD. Man kan i alla fall skicka bild direkt med inbyggd Wi-Fi samtidigt som man spelar in på minneskort. Prototyperna som visades upp hade dock inte Wi-Fi igång, så man kunde tyvärr inte se bild "live" via Wi-Fi.
Redrock Micro's system för Canon EOS C300 såg riktigt spännade ut när de visade hur man snabbt och enkelt kunde bygga om från "studio rigg" till handhållet eller axelrig. Vi pratar ett par sekunder ifrån ena till andra, klart under 30 sekunder.
Största grejjen på hela NAB var nog faktiskt Canon's 4K monitor, som jag på något sätt missat att titta närmare på. Jag gick idag tillbaka till Canon's visning av 4K filmer från EOS C500 och på vägen ut så satt det fyra stycken 4K monitorer på väggen. Den här gången var det inte så mycket folk så jag stannade upp och tittade på lite olika bilder en stund. Det visades bl.a. flygbilder över skyskrapor i Tokyo. När kameran var riktad rakt ned mot gatorna så hajjade jag till på vilken OTROLIG upplösning det var på folk som gick lång, långt där nere. När kameran sedan tiltade upp på någon byggnad och man KLART ser folk som jobbar inne på något kontor, WOW! Man kunde gå hur nära som helst och titta och det var bara bild, ljuv bild. Någon Canon anställd säger till några personer som står bredvid mig att hålla för ena ögat. Jag testar också detta. Bilden blir helt plötsligt 3D, hjärnan tolkar det jag ser med ett öga som en 3D bild med otrolig djupkänsla!?!
Största trycket i monter var nog delad mellan Blackmagic Design och Adobe. Både CS6 och BM's Cinema Camera var stora nyheter. Go Pro monterns "veckelsemöte" med galna utdelningar av kameror och give-aways prylar drog folk långt utanför deras montergränser. Folk gapade och skrek i vild förtjusning så dom får väl priset som "mest crazy".
Mest crazy förresten? Det som händer i Vegas, stannar ju som bekant i Vegas. Men jag kan väl säga som så att vi var ett par friska fläktar ute och festade till det "lite grand" igår. Mycket god mat och dans hela natten lång blev det för dom som var med. Riktigt kul med så mycket svenskar på plats. Till er som var med kan jag ju ändå säga TACK för trevligt sällskap :-) Det där kan vi göra om någon gång. Kanske nästa år och varje år framåt.
onsdag 18 april 2012
NAB 2012 - dag 2
Monsternyheten att Blackmagic släpper en Cinema Camera slog ned som en bomb. Massor, stora massor, med människor vallfärdade till BM's monter för att se vad dom lyckats knåpa ihop. Lite är det en direkt käftsmäll mot Red som ju länge "lovade" 3K för 3K (3K upplösning för 3.000:- USD).

Nu får ni ta det här på rätt sätt och inte vinkla orden för mycket, MEN; allt är inte guld som glimmar. Missförstå mig rätt. Det här är inte svaret på allas frågor om den perfekta kameran. 2.5K är en lite annorlunda upplösning som möjligen ställer till det lite. 12bit raw leker man inte med, det är tungt. 90 minuter batteridrift är lite för lite för många typer av inspelningar. Rolling shutter var påtaglig på exemplar som stod framme, även om man sa saker som att det är förhandsexemplar. Inte lika illa som på 5D kanske, men klart synbart. Att inte ha XLR eller miniXLR för ljudet känns ju inte perfekt. Formen på kameran är ju också lite annorlunda och man kan komma att behöva special-riggar för vissa inspelningssituationer. Men det är klart, bilden ser i övrigt bra ut. Priset är rätt och man får med Da Vinci och andra program så kameran är ju egentligen ännu billigare.
Adobe hade FULLT tryck på sina demo av nya CS6. Riktigt mycket folk trängdes i, och runt, deras monter när dom körde demo på scenen. Jag hörde flera som frågade Adobe personalen om "hur svårt är det att gå över ifrån Final Cut Pro 7". Adobe håller helt klart på att ta marknadsandelar och nya CS6 är riktigt bra.
Jag såg flera varianter av Thunderbolt diskar och andra tillbehör hos t.ex. Promise, Sonettech och Highpoint. Även Intel trummade naturligtvis på för fullt. Det ser med andra ord ljust ut framöver med ännu mer varianter av disklösningar osv. till Thunderbolt.
Mer info och sammanfattning imorgon, eller övermorgon, jag flyger hem imorgon kväll direkt efter mässan.
tisdag 17 april 2012
NAB 2012 - dag 1
Först ut var Canon och deras C500 och 1D X. Såg bra ut i visningen dom hade, riktigt bra. Eos C500 har ju samma kamerakropp som C300, men man kan ta ut 4K bild. Läs mer om C500 HÄR. 1D X kan ju få sin plats här i världen, men jag är lite tveksam. Men den har ju en lite mindre kropp och kan kanske hitta sin plats i produktioner. En del gillar ju också formatet på DSLR kameror. Ingen tidplan på när exakt vi kan få se C500 i Sverige.
Canon visade också i prototyp skärm för 4K, såg bra ut. Ingen tidplan eller pris just nu.
Sony FS700 såg även den bra ut på den visning man hade. 240 bilder per sekund i full HD blir ju bra slomotion, så enkelt är det. Den borde ju också läsa av sensorn riktigt snabbt för att klara alla dessa bilder per sekund, så rolling shutter verkar inte vara något problem. FS700 kommer så småningom få 4K ut till extern recorder. Intressant detalj med att handtaget kan få en förlängning ned på högersidan om kameran. ND filter och SDI ut är ljuv musik.
Slomotion körs som loop, och man väljer om man vill börja inspelning (start trigger) eller avsluta inspelningen (end trigger), men man kan även välja "middle" så tar den lite före man trycker och lite efter. Hur som helst spå kan man enkelt följa ett förlopp och få "rätt" bilder i superslomo.
Panasonic visade en ny kommande variant på HPX250 som kommer heta HPX255. Stora nyheten på den modellen är att den går att köra control unit till. Bra för enklare studio installationer att man kan köra enklare bing.
Hos Panasonic kunde man också se en 4K koncept kamera samt 4K monitor. Kameran hänger ihop med Panasonic's utveckling kring deras ny kodec's med AVCUltra.
Under slutet av året kommer man även med nya P2 kort adapters där man kan sätta i vanliga SD kort, eller i alla fall de snabbaste SD korten.
Guffe på Swedish Chameleon visade ett nytt "monster" till axelrigg med fjädrande upphängning och gyro. Ja, ett GYRO. Såg riktigt stabilt ut. Kul med detta företag som ställer ut på NAB och som det verkar gå bra för. Heja Sverige.
Spännande med de nya PL linserna ifrån Fujinon. Lite dyra kanske. Men motorzoomen kändes silkesmjuk och det kan ju behövas till vissa "run & gun" jobb. Lika kul med Abel Cine's nya ENG viewfinder adapter (se bilden). Finns idag endast till NTSC viewfinders, men kommer i PAL säger man.
Manfrotto visade en USB remote till Canon DSLR. Den kan på ett smart sätt styra focus och utföra rackfocus. Kommer i flera modeller. MVR911ECCN heter en av dom.
4K, 4K och mer 4K. Ni får tänka till både 1 och 2 gånger innan ni gapar efter för mycket. DET ÄR TRÖGT MED 4K I POSTPRODUKTION. 4K och raw ger ibland fördelar, men det är som sagt TRÖGT.
ZZzzzZZZ...är så trött, ni får ursäkta, men detta är vad jag orkar med nu i kväll. Undrar ni över något så hojjta till på Facebook eller ställ frågor här i bloggen så svarar jag bäst jag kan.
Mer ifrån NAB i morgon.
torsdag 12 april 2012
Sony NEX-FS700

Sony släpper under sommaren i ny kamera som heter NEX-FS700. En uppföljare till den tidigare FS100 kan man säga. Möjlighet till mycket fin slomotion. Senare skall det komma en uppgradering till 4K ut till extern recorder. Kameran har dessutom fått ND filter, vilket var mycket saknat på FS100 modellen. Mer info kommer även här i vår rapport ifrån NAB golvet från måndag 16 april.
Canon EOS C500
Adobe Production Premium CS6

Köper ni Adobe CS5.5 nu fram till 6:e maj så får man CS6 versionen utan kostnad. Den nya CS6 är förbättrad på flera punkter. "Mer, bättre och snabbare" skulle man kunna sammanfatta det hela med. Mer info om nya funktioner kommer i rapport ifrån NAB mässan som startar på måndag 16 april.
onsdag 4 april 2012
Ännu mer JVC 4K
måndag 2 april 2012
JVC 4K, endast hos LRTV
Då blev vi först igen. Denna gång med kameran GY-HMQ10E, JVC's nya 4K kamera. Otrolig liten bekantskap som vi direkt satte i arbete. Nedan ser ni några snabba exempel på hur bild kan se ut. Vi tog in materialet via "JVC 4K clip manager". Man kan omvandla till Apple Pro Res i 4 varianter. Proxy, LT, "vanlig" eller HQ. Vi testade först med HQ vilket ger filer som har ca 200MB/sek datahastighet. Lite i överkant för vårt testsystem så vi gick raskt över till Apple ProRes LT i stället. Sedan klippte vi ihop detta i Adobe Premiere CS 5.5 utan större problem. Vi kunde inte ladda upp till Youtube som "native", dvs 4K, utan exporterade då ut som 1920x1080p50 till h.264 40Mbit/sek innan vi laddade upp på Youtube.