Här följer mer ifrån IBC 2012.
Sennheiser visade bl.a. en ny mick, MKE 600. Ser ut och fungerar som gamla hederliga K6 systemet. Grundmodul som klarar phantom eller kan köras på 1 st AA batteri och sedan kopplar man på en kapsel framför. Till skillnad ifrån K6 så byter man inte kapsel på denna. Kommer levererad med puffskydd och gummiupphängt fäste.
Blackmagic Design visade en ny version av deras Cinema Camera. Ingen skillnad på själva innehållet i kameran utan det är Micro Four Third (MFT) fattning på linsfästet. Inget nytt om leveranserna, eller saknaden av leveranser, annat än det som kom ut i förra veckan. Dvs att det saknas delar och att man ifrån Blackmagic är helt klara med sitt och i princip väntar på delar ifrån 3:e part i nuläget.
Blackmagic visade även andra nyheter. Ultrastudio Mini Recorder och Mini Monitor kommer det säljas mycket av kan man gissa. Ultrastudio 4K, Miniconverter SDI till HDMI för 4K och ljudmixer till ATEM switcharna.
Mycket 4K var det på andra ställen också. Många visade kommande 4K monitorlösningar. Naturligtvis även 8K, bilderna ifrån London OS i 8K var ganska imponerande.
Ganska mycket olika Thunderbolt produkter också. Naturligtvis ifrån Blackmagic och Aja, men även ifrån bl.a. Sonnettech och Stardom som visade kortläsare och hårddisk-lösningar.
Om jag hörde rätt ifrån en diskussion angånde NBC's OS sändningar, så hade dom 55000 (femtiofemtusen) timmar ONLINE på servrar BÅDE i London och speglat i New York. 25 sekunder efter att något hänt fanns allt online för redigerarna att börja arbeta med, BÅDE i London och New York. Sug på den ni.
Allt om videoredigering, videokameror, inspelnigstekniska mackapärer som gör livet enklare och gladare för filmare och produktionsbolag inom film och video.
måndag 10 september 2012
söndag 9 september 2012
Kort ifrån IBC 2012
Mindre nytt än det brukar vara tror jag. Avid släpper 6.5, mest är det för stoooora bolag som vill köra "anywhere". Man fortsätter dock att patcha 6.0 och även 5.5 så det är inte så att man måste uppgradera. Ni som köpt äldre version efter 9:e augusti får fri uppgradering.
Sony AE50 kändes faktiskt helt ok på axeln och att hålla i (lite plastig kanske). Likaså med deras nya PMW-200 och PMW-150. Stötte ihop med Erik ifrån Birger mounts i Sony's monter. Han visade lite nytt men kunde inte komma med exakt datum när det blir release.
Jag var och tittade lite extra på Prime Circle's linser. Kanske kan vara något om man vill ha Zeiss med EF fattning. Frågan är om det faktiskt är samma sorts glas som till CP.2, jag har hört både och.
Canon C100 visning i stooora bion var en klart positiv överraskning. Kameran ger riktigt fina bilder. Allt dom visade var gjort i AVCHD och det såg ok på den stooora skärmen. AVCHD kan bli, om det inte redan är det, ungefär vad DV var för några år sedan. Först totalsågat av alla broadcasters, sedan accepterat för att lite sluta som branschstandard. Canon C100 var lite mindre och till största delen inga konstigheter jämfört med C300.
Dags och skynda på lite, mässan öppnar snart igen. Jag ber att få återkomma.
Sony AE50 kändes faktiskt helt ok på axeln och att hålla i (lite plastig kanske). Likaså med deras nya PMW-200 och PMW-150. Stötte ihop med Erik ifrån Birger mounts i Sony's monter. Han visade lite nytt men kunde inte komma med exakt datum när det blir release.
Jag var och tittade lite extra på Prime Circle's linser. Kanske kan vara något om man vill ha Zeiss med EF fattning. Frågan är om det faktiskt är samma sorts glas som till CP.2, jag har hört både och.
Canon C100 visning i stooora bion var en klart positiv överraskning. Kameran ger riktigt fina bilder. Allt dom visade var gjort i AVCHD och det såg ok på den stooora skärmen. AVCHD kan bli, om det inte redan är det, ungefär vad DV var för några år sedan. Först totalsågat av alla broadcasters, sedan accepterat för att lite sluta som branschstandard. Canon C100 var lite mindre och till största delen inga konstigheter jämfört med C300.
Dags och skynda på lite, mässan öppnar snart igen. Jag ber att få återkomma.
onsdag 5 september 2012
Adobe - uppgraderingar m.m.
Adobe kör nu de sista kampanjerna för uppgradering till CS6. Det gäller för vår del i första hand uppgraderingar till Production Premium paketet. I princip alla som har en Avid eller Final Cut Pro kan delta. Men vi måste även pusha för er som har CS3, CS4 eller CS5. Uppgradering från de äldre versionerna CS3 och CS4 kommer upphöra per den sista december 2012. Sedan kommer endast de som har en generation tillbaka kunna uppgradera.
Production Premium innehåller följande program:
Sedan har man nu släppt information om Adobe Anywhere for Video. Om det fungerar fullt ut som det är tänkt så är det banbrytande nätverkslösningar för alla inom film och videoproduktion.
För att bättre förstå Adobe Anywhere rekommenderar vi att du tittar på denna korta introduktionsfilm HÄR.
Production Premium innehåller följande program:
- Adobe Premiere Pro CS6
- Adobe After Effects CS6
- Mocha for After Effects CS6
- Adobe Photoshop CS6 Extended
- Adobe SpeedGrade CS6
- Adobe Encore CS6
- Adobe Audition CS6
- Adobe Flash CS6 Professional
- Adobe Illustrator CS6
- Adobe Media Encoder CS6
- Adobe Bridge CS6
Sedan har man nu släppt information om Adobe Anywhere for Video. Om det fungerar fullt ut som det är tänkt så är det banbrytande nätverkslösningar för alla inom film och videoproduktion.
För att bättre förstå Adobe Anywhere rekommenderar vi att du tittar på denna korta introduktionsfilm HÄR.