Canon EOS C300 = Awesome from Jonathan Yi on Vimeo.
Allt om videoredigering, videokameror, inspelnigstekniska mackapärer som gör livet enklare och gladare för filmare och produktionsbolag inom film och video.
onsdag 30 november 2011
Ytterligare en test av Canon C300, nu även med lite humor
En lite annorlunda test av kamera, men som ändå på ett bra sätt visar på de fördelar som finns med Canon C300. Han skriver även en LÅNG artikel om kameran. Länk till artikeln HÄR.
tisdag 29 november 2011
SD kort i saltvatten, i 1 år, fungerar :-)

Markus Thompson hittade en kamera på botten av Stilla Havet när han var ute och dök. Han tog i land kameran och pillade ut minneskortet. In med detta Sandisk Extreme III SD kort i kortläsaren och direkt kunde han läsa av informationen från kortet. Då kunde han se att bilderna var tagna i Augusti 2010. Att han sedan lyckades hitta ägaren via Google+ gör ju inte storyn sämre.
Läs mer HÄR.
onsdag 23 november 2011
Europa premiären för C300 - Berlin, sammanfattning
Canon EOS C300, mina funderingar och slutsatser efter att ha känt på den. Den är LÄTT, riktigt lätt. Den är skön att hålla i. Bekväm helt enkelt. Handtaget på högersidan går att rotera för optimal position och komfort. Med en EF lins satt den som en smäck i handen. Med någon av de nya zoomarna blir den knappt användbar för handhållen inspelning. De linserna är rätt så stora och tunga. Det fanns ett par axelriggar på plats, bland annat ifrån Redrock Micro och de kändes helt ok att hantera och ha på axeln.
Mycket knappar, 15 programmerbara knappar, med 30 valbara funktioner som kommer ta lite tid att hitta hur man skall konfigurera. Naturligtvis personligt efter vilka funktioner man använder ofta. Ett par av dessa knappar sitter på LCD/XLR adaptern. Man får helt enkelt välja vilka funktioner man vill ha på kamerakroppen och vilka man man sätter uppe på adaptern eftersom man ibland inte kommer ha adaptern monterad när man filmar (kran, steady, "micro konfigurering" i trånga utrymmen etc.)
Sökaren och LCD'n var helt ok kvalitet. Inga större problem att ställa skärpan. Att det finns peaking (2 steg), magnify och "Edge monitor focus assist" hjälper ju naturligtvis till. Detta med sökare är naturligtvis personligt och jag ser ändå framför mig att en del kunder köper till någon annan sökare eller LCD beroende på hur man jobbar med kameran och i viss mån vilken rig man eventuellt använder till den.
Menyerna var ganska raka och relativt enkla att hantera. Inga större konstigheter. Precis som på konkurrerande modeller kan man ställa in massor med parametrar som t.ex. gamma, matrix, färger m.m. Mycket av dessa inställningar blir ju personliga beroende på tycke och smak. Även beroende på vad för typ av film som skall göras. Så småningom kommer det nog några grundregler för basinställningar som de flesta ändå siktar in sig på. Ungefär som på 5D där "alla" ställer ned skärpa och kontrast (på 5D gör man ju det för att förhindra oönskade fel på bilden, på C300 blir det mer för att få ut "optimal" bild).
Ljudet var inga konstigheter. Dubbla XLR med manuellt ljud och fantom matning. Ljudmätarna var ok. Dock måste man ha XLR/LCD adaptern monterad.
Man hade ställt upp ett par stationer där man körde olika tester. Ljuskänslighet, dynamikskt omfång, upplösning samt att Quantel hade personal på plats som körde en Pablo Neo. Vidare så stod ett sceneri uppställt där man sminkade en tjej till "rymdmonster". På denna scen fanns massor med knepiga objekt som man kunde provfilma samt att man kunde jämföra med Canon's övriga kameror, både DSLR och deras XF serie. Omfånget vet vi ju redan är ok, bland de bättre i klassen. Upplösningen såg riktigt bra ut, personligen FÖR bra och jag ser framför mig hur jag troligen kommer sänka skärpan för att få softare bild vid flera av mina egna inspelningar. Jag hade ett snack med Quantel gubben utan att det stod någon Canon personal i närheten och han verkade allvarlig/seriös när han sa att han inte hade några egentliga problem att färgkorra materialet, trots att det är 8 bit. Canon Log såg riktigt bra ut, det lilla jag såg efter grading. Ljuskänslighet testen var imponerande. I en stor svart "box" hade man ett par objekt med svag, svag, svag belysning. Kameran stod på 5000 ISO och på monitor kopplad via HDSDI såg det bra ut.
Vid en station kunde man testa med väldigt många olika EF linser. Jag testade med flera och det fungerade riktigt bra. Det var en fröjd att filma med 70-200 IS II för hand med stabiliseringen påslagen. Fantastiskt helt enkelt. Jag testade vidare med 8-15mm men där för man se upp. Runt 8mm ger den svarta hörn. Canon's billigare EF-S 10-22mm kändes helt ok, fast den ej är L optik. Likaså EF-S 17-55 f/2.8 var en fröjd att jobba med mycket tack vara att den har bildstabilisering. Återstår att testa dessa EF-S mer, och framför allt kunna jämföra bilder hur mycket den lins serien som är enklare än "L" står sig. En annan lins som jag fastnade för var 100mm macro linsen, hur kul som helst. Möjligheterna man får via alla dessa EF och EF-S linser som finns är nästan oändliga, hur kul som helst. Detta är en av de viktigaste bitarna med denna kamera, alla dessa linser.
Det jag saknar mest är 1080 overcrank. Det finns i 720 så det GÅR ju. Men det borde inte ha varit något problem att ordna tycker jag.
Vem är då kameran till för? Jag tror att det främst är till Er som jobbar med TV eller annan professionell produktion och kan motivera investeringen genom betalda jobb, snarare än de som kört lite DSLR och hoppas kunna göra "Filmen med stort F" på independent nivå. Ni som frilansar och redan investerat i en Canon DSLR eftersom ni då troligen även redan investerat i ett par linser. För roddiga "run and gun" jobb kan man möjligen sakna motorzoom. Helt säkert kommer det spelas in reklamfilm på denna kamera, jag menar att C300 ÄR bättre än 5D och den används ju redan. Den färdiga kodec som man använder (inget RAW, snabbare flöde), och som är godkänd av alla HD kanaler, ger ett behagligt arbetsflöde in i redigeringarna. Inget behov av externa recorders här inte. Möjligheterna till dubbla kopior direkt i kameran gör att producenten kan ta en kopia och fotografen en annan. Busenkelt. Storleken och ergonomin gör kameran lättanvänd i väldigt många inspelnings situationer. Vilka andra kameror bör man kolla på om man är intresserad av denna? Naturligtvis Sony F3, men även lillebror Sony FS100 och Panasonic AF101. De två sista är ju mycket billigare, men det är också enklare kameror. Jag tror inte man skall jämföra så mycket med Alexa och heller inte Red. Gör man det så bör man ha koll på arbetsflödet till respektive kamera. Det här är bättre, och dyrare, än allt vad DSLR heter så den jämförelsen blir också fel.
"I have seen the light - and it wasn't RED"
Robert - i Berlin Nov. 2011
torsdag 17 november 2011
Intervju med Canon's Larry Thorpe om C300
En 13 minuter lång intervju med Canon's Larry Thorpe om EOS C300 har publicerats på HD Magazine's hemsida. Larry talar om tekniken i sensorn och hur man tog fram kameran efter förslag/begäran ifrån marknaden.
Canon's Larry thorpe by MM Pubs
Läs även artikeln i HD Magazine Larry pratar om "The Birth of High Definition", intressant läsning.
Canon's Larry thorpe by MM Pubs
Läs även artikeln i HD Magazine Larry pratar om "The Birth of High Definition", intressant läsning.
fredag 11 november 2011
Canon EF linser på Sony F3
Enligt de senaste uppgifterna börja Birger Engineering skeppa sin första mount för Canon EF linser till LSS kameror (Large Single Sensor) under slutet av November. Det verkar som om det blir till Sony F3 först. Det senaste beskedet om adapter till Panasonic AF101 och Sony FS100 är att det blir leverans först i Januari. Vi har ännu inte fått eller sett några spikade priser, utan kan bara utgå ifrån att de 700USD man tidigare pratat om fortfarande gäller (Svenskt pris borde då bli ca 5.200:- + moms efter frakt och tull). Nu finns i alla fall dessa två ytterligare bilder på adaptern till Sony F3 att se.
"Life In A Day" - 94 min doku på Youtube
För er som missat detta.
Jag skrev om den här när det var dags för inspelning. Projektet gick ut på att folk runt hela jorden filmade något under en dag, den 24 Juli 2010. 4500 människor från 192 länder var med i detta!?! Nu är er filmupplevelse för helgen räddad. Kanske är det även den första långfilm du ser på Youtube, men det kommer sannolikt inte vara den sista. Och egentligen, varför måste all "film" ses på bio? Missförstå mig rätt, jag gillar att gå på bio. Men nu när Youtube erbjuder 720, 1080 och "Orginal" (upp till 4K) så finns det ju inga direkta tekniska hinder för bra visning via nätet. Naturligtvis finns det alternativ till Youtube också, vi är inga Youtube fanboys på det sättet.
Jag skrev om den här när det var dags för inspelning. Projektet gick ut på att folk runt hela jorden filmade något under en dag, den 24 Juli 2010. 4500 människor från 192 länder var med i detta!?! Nu är er filmupplevelse för helgen räddad. Kanske är det även den första långfilm du ser på Youtube, men det kommer sannolikt inte vara den sista. Och egentligen, varför måste all "film" ses på bio? Missförstå mig rätt, jag gillar att gå på bio. Men nu när Youtube erbjuder 720, 1080 och "Orginal" (upp till 4K) så finns det ju inga direkta tekniska hinder för bra visning via nätet. Naturligtvis finns det alternativ till Youtube också, vi är inga Youtube fanboys på det sättet.
torsdag 10 november 2011
Bästa artikeln om Canon C300
Bästa på det sättet att Adam Wilt går både på djupet och bredden när det gäller Canon C300. Artikeln finns över två sidor på Provideocoalition's sida. Missa för all del inte Adam's länksamling till flera andra bloggare i början av artikeln.
Vincent Laforet skriver även han vidare om sina erfarenheter med kameran. Speciellt det han menar är "organiskt brus" som sensorn ger. Även det kan vara intressant läsning HÄR.
Vincent Laforet skriver även han vidare om sina erfarenheter med kameran. Speciellt det han menar är "organiskt brus" som sensorn ger. Även det kan vara intressant läsning HÄR.
lördag 5 november 2011
Mer om Canon C300
Jag vet, vi måste ju se bilder direkt ifrån kameran och inte bara på Vimeo. Vincent Laforet har iofs lagt upp en högupplöst .mov på sin Vimeo sida HÄR. (du måste ha Vimeo konto för att kunna tanka ned). Han lovar också högupplöst via iTunes under nästa vecka samt att han skall publicera filer som kommer direkt från kameran. Men vi har ju också kunna läsa oss till en hel del redan. Priset är ju lite högt (vi har inte fått exakt svenskt pris ännu). Men man verkar få en riktigt fin bild. Många säger ju att de älskar vad Canon gjort med sina DSLR, att det finns en touch där som är mer "filmisk" än RED, Sony och Panasonic. Det verkar ju i alla fall som att Canon lyckats få med denna touch över till C300. Man har också ifrån Canon's sida på ett bra sätt förberett för tillbehör då både Redrock Micro och Zacuto har färdiga tillbehörsprodukter mer eller mindre färdiga för release. Film ifrån Zacuto HÄR. Läs om Redrock Micro HÄR.
Arbetsflöden in till Avid och Adobe är klara (man kan se i flera av behind the scenes filmerna som publicerats att många har klippt sina filmer i Adobe Premiere). Den mycket rena bilden har tydligen hållt ihop riktigt bra under redigeringsarbetet och ljussättning.
Har ni missat det så läs för all del på Philip Bloom's blog HÄR, och Vincent Laforet's blog HÄR.
Den 22:a Nov åker jag med Canon till Berlin för att få uppleva Europa premiären av C300 och C300 PL. Jag skall naturligtvis rapportera därifrån, och ta med mig massor med Era frågor till experterna på plats.
Arbetsflöden in till Avid och Adobe är klara (man kan se i flera av behind the scenes filmerna som publicerats att många har klippt sina filmer i Adobe Premiere). Den mycket rena bilden har tydligen hållt ihop riktigt bra under redigeringsarbetet och ljussättning.
Har ni missat det så läs för all del på Philip Bloom's blog HÄR, och Vincent Laforet's blog HÄR.
Den 22:a Nov åker jag med Canon till Berlin för att få uppleva Europa premiären av C300 och C300 PL. Jag skall naturligtvis rapportera därifrån, och ta med mig massor med Era frågor till experterna på plats.
fredag 4 november 2011
Ny version av Avid Media Composer, MC6

Avid släpper snart sin nya version av Media Composer. Version 6 beräknas finnas tillgänglig inom ca 2 veckor. Som vanligt bör man vara försiktig med uppgradering om man är mitt inne i ett projekt.
Nu är det helt 64 bit, man måste ha ett operativsystem som är 64 bit. Nu kan man använda fler olika 3:e part I/O kort/boxar för att skicka in eller ut video och ljud till Media Composer. 3D redigering har aldrig varit enklare. Med Artist Color kan man nu köra färgkorrektion inne i Media Composer.
Mer info HÄR.
Ny rig till Canon C300

Redrock Micro har inte suttit och latat sig. Dom har redan klart med en serie tillbehör till Canon C300 kameran. Man kallar dom för "ultraCage blue". Vi vet inte idag priser eller leveranstid, men räknar med att de finns tillgängliga när väl kameran kommer i Januari. Ser riktigt bra ut, slimmade efter formen på kameran. Gott om plats för att montera diverse tillbehör finns det också.
Nya Canon kameran C300 och C300PL

Så tog man av skynket i natt svensk tid. Det var mig en liten rackare. Nya Canon C300 och C300 PL (den första med EOS mount, den andra som ni förstår med PL mount). Inga direkta överraskningar. Som många hade trott så var det med 50Mbit kodec med 4:2:2 sampling, lagrat som MXF. Kamerans chip är 3840 x 2160 effektiva pixlar, men ger 2.0MP per färgkanal. Extremt lågt brus, även vid höga ISO. När man tvingar fram brus ger det ett organiskt, väldigt filmlikt brus. Tidkod, genlock, XLR in, hörlursuttag, SDI, HDMI, ND filter, waveform och vectorscope det mesta som man förväntar sig finns där. Option att köpa till WI-FI remote enhet, så man kan styra det mycket av kamerans funktioner via iPad, Android eller bärbar dator.
Länk till Canon's sida om kameran HÄR.
Även en ny lins serie ifrån Canon. Läs mer HÄR.

onsdag 2 november 2011
Framtidens teknik - är DU!
Så, imorgon kommer världen att få skåda nya kameramodeller. Både ifrån Canon och RED. Nyheter kommer hela tiden. Härom dagen fick vi in nya Sachtler ACE stativet, härom månaden den första Blackmagic ATEM Switcher'n. Om någon vecka får vi se nyheter ifrån redigeringsföretag. Det kommer nytt hela tiden. Men det är inte den nya kameran eller det nya stativet, inte heller den nya redigeringen som kommer göra din bästa film. Det är DU och dina medarbetare. Den nya tekniken kan för all del hjälpa till. Men om man räknar efter hur många RED det finns i Sverige och sedan kollar hur mycket mer, BRA/BÄTTRE, film det producerats i Sverige så ser ni säkert vad jag menar. Det är inte tekniken det hänger på, det är på DIG!
Jag snubblade över en riktigt intressant artikel på ProVideo Coalition's hemsida angående detta. Mycket läsvärd. Länk till artikeln HÄR.
Jag snubblade över en riktigt intressant artikel på ProVideo Coalition's hemsida angående detta. Mycket läsvärd. Länk till artikeln HÄR.