Vi har lagt upp en ny film på vår kanal. Denna gång går vi "behind the scenes" på en TV Serie där dom använt Canon 7D som kamera. Vi får höra med ett par personer ifrån produktionsteamet hur dom gjorde osv. Se vidare i filmen.
Allt om videoredigering, videokameror, inspelnigstekniska mackapärer som gör livet enklare och gladare för filmare och produktionsbolag inom film och video.
fredag 26 november 2010
torsdag 25 november 2010
LRTV säljer Hot Rod Cameras PL Mount

Vi har idag blivit klara med ett avtal tillsammans med Hot Rod Cameras om att sälja deras PL mount m.m. i Sverige. I första hand tar vi hem det som passar till Panasonic AF101, men även andra produkter kommer säljas. Hot Rod Cameras kommer att uppdatera sin hemsida med de nya AF101 modellerna vilken dag som helst, men redan nu kan ni kika in på deras hemsida HÄR för att se vad det handlar om. Vi har i dagsläget inga uppgifter om leveranstid, men hoppas ha system att visa upp tills AF101 kommer nu i December.
onsdag 17 november 2010
Bilder ifrån Sony PMW-F3 uppe nu
söndag 14 november 2010
Panasonic AF101 - analys
Så, releasen av AF101 närmar sig med stormsteg. Här följer en analys - reflektion av vad vi vet så här långt:
- AVCHD kodec är inte såååå dåligt. Speciellt inte vid 24MBit som kameran klarar.
Enligt flera kodec guru's så hamnar man någonstans kring DVCPRO HD eller XDCAM EX i slutresultat. Detta kommer fungera utmärkt till väldigt många olika typer av projekt. Kör man med Adobe CS5 går det dessutom att redigera native i realtid utan problem (Final Cut Pro och Avid användare får omvandla till sina respektive kodec's).
- HDSDI 4:2:2 8bit ut till en extern videoinspelare gör att fler typer av projekt kan spelas in där krav på högre inspelningskvalitet finns. Ok, det finns inte RAW, eller 10bit ut. Vi får inte glömma bort att det är en kamera under 50.000:- vi talar om. Att spela in i 10Bit i t.ex. en Aja Ki Pro Mini gör inte saken bättre (man kan lika gärna lyfta över sitt 8bit material till en 10bit tidlina när det är dags för grading eller effekter, och får då något bättre kvalitet på sina renderingar/effekter. Filmens kvalitet blir dock ej bättre). Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att man hyr extern inspelare vid behov.
Exempel på videoinspelare HÄR (Aja) och HÄR (Nanoflash).
- Linsval....kräver en hel uppsats egentligen och beror ju på vad/hur ni skal filma. Enligt flera bedömmare så gör man dock bra i att även skaffa sig Panasonic's linser då dessa fungerar fullt ut med kamerans elektronik vad gäller möjlighet till autofocus och bländare (men även Color Aboration Compensation CAC och barell distortion correction). I första hand Panasonic's 14-140mm samt 20mm f/1.7 (möjligen även deras super-wide 7-14mm). Vill man har riktigt snabba zoomar så finns Olympus Zuiko 14-35mm f/2.0 och 35-100mm f/2.0 (inte direkt gratis med f/2.0 och autofocus fungerar dåligt i film mode då Olympus ej gjort dessa linser med filmning i åtanke). Nikon och Zeiss (med flera) fungerar bra direkt med adapter, speciellt de manuella typerna. Om man är kritisk till bländarjustering kan man få sina Nikon linser justerade så att bländaren flyter i ställer för att klicka fram. Värre är det för er som tänkt köra Canon optik. Man hoppas på elektriska adaptrar som klarar av att sköta bländare, bl.a håller Birger på med riktigt avancerade adaptrar från Red till Canon optik (se filmen på deras hemsida så förstår ni). Det snackas om att Birger kommer med en adapter till AF101 också. I dagsläget finns ingen bra lösning för er som vill filma "ENG-Style". En lins som har zoom på handtaget precis som på stora videokameror. Det finns någon tjomme som tagit fram adapter och kör med B4 linser, men det fungerar inte fullt ut (ännu...?!?). För att se en lista över adaptrar så har Barry Green på DVXUser samanställt en lista HÄR. Ni som vill köra PL mount har också ett par alternativ. Hot Rod Cameras har redan en som passar till Panasonic's foto kameror men kommer också med en speciellt framtagen till AF101. MEN!! Läs DENNA TEST så ser ni att det är inte bara är win-win med PL linser. Foto linserna står sig bra, är billigare, mindre i storlek och väger mindre.
- Hur stort ÄR chipet egentligen?
Det är 19mm x 10.7mm och är en "oversized" 4/3 (på andra tillverkare är 4/3 17mm brett). Hur stor är då skillnaden mot andra format/storlekar? Om man kommer ifrån en 35mm film bakgrund så har man en cropfaktor på 1.18 (100mm på AF100 skulle bli 118mm på 35mm film för att uppnå samma bildvinkel). Om man har en foto fullframe bakgrund så han man en faktor på 2.0 (det är lite krångligare än så, när man filmar på Canon 5D så har man en 16:9 bild och då är bilden lite mindre, med en faktor på 1.89. 100mm på AF101 får motsvarande 189mm på t.ex 5D för att uppnå samma bildvinkel).
Tiden rinner iväg och jag får forsätta senare.
- AVCHD kodec är inte såååå dåligt. Speciellt inte vid 24MBit som kameran klarar.
Enligt flera kodec guru's så hamnar man någonstans kring DVCPRO HD eller XDCAM EX i slutresultat. Detta kommer fungera utmärkt till väldigt många olika typer av projekt. Kör man med Adobe CS5 går det dessutom att redigera native i realtid utan problem (Final Cut Pro och Avid användare får omvandla till sina respektive kodec's).
- HDSDI 4:2:2 8bit ut till en extern videoinspelare gör att fler typer av projekt kan spelas in där krav på högre inspelningskvalitet finns. Ok, det finns inte RAW, eller 10bit ut. Vi får inte glömma bort att det är en kamera under 50.000:- vi talar om. Att spela in i 10Bit i t.ex. en Aja Ki Pro Mini gör inte saken bättre (man kan lika gärna lyfta över sitt 8bit material till en 10bit tidlina när det är dags för grading eller effekter, och får då något bättre kvalitet på sina renderingar/effekter. Filmens kvalitet blir dock ej bättre). Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att man hyr extern inspelare vid behov.
Exempel på videoinspelare HÄR (Aja) och HÄR (Nanoflash).
- Linsval....kräver en hel uppsats egentligen och beror ju på vad/hur ni skal filma. Enligt flera bedömmare så gör man dock bra i att även skaffa sig Panasonic's linser då dessa fungerar fullt ut med kamerans elektronik vad gäller möjlighet till autofocus och bländare (men även Color Aboration Compensation CAC och barell distortion correction). I första hand Panasonic's 14-140mm samt 20mm f/1.7 (möjligen även deras super-wide 7-14mm). Vill man har riktigt snabba zoomar så finns Olympus Zuiko 14-35mm f/2.0 och 35-100mm f/2.0 (inte direkt gratis med f/2.0 och autofocus fungerar dåligt i film mode då Olympus ej gjort dessa linser med filmning i åtanke). Nikon och Zeiss (med flera) fungerar bra direkt med adapter, speciellt de manuella typerna. Om man är kritisk till bländarjustering kan man få sina Nikon linser justerade så att bländaren flyter i ställer för att klicka fram. Värre är det för er som tänkt köra Canon optik. Man hoppas på elektriska adaptrar som klarar av att sköta bländare, bl.a håller Birger på med riktigt avancerade adaptrar från Red till Canon optik (se filmen på deras hemsida så förstår ni). Det snackas om att Birger kommer med en adapter till AF101 också. I dagsläget finns ingen bra lösning för er som vill filma "ENG-Style". En lins som har zoom på handtaget precis som på stora videokameror. Det finns någon tjomme som tagit fram adapter och kör med B4 linser, men det fungerar inte fullt ut (ännu...?!?). För att se en lista över adaptrar så har Barry Green på DVXUser samanställt en lista HÄR. Ni som vill köra PL mount har också ett par alternativ. Hot Rod Cameras har redan en som passar till Panasonic's foto kameror men kommer också med en speciellt framtagen till AF101. MEN!! Läs DENNA TEST så ser ni att det är inte bara är win-win med PL linser. Foto linserna står sig bra, är billigare, mindre i storlek och väger mindre.
- Hur stort ÄR chipet egentligen?
Det är 19mm x 10.7mm och är en "oversized" 4/3 (på andra tillverkare är 4/3 17mm brett). Hur stor är då skillnaden mot andra format/storlekar? Om man kommer ifrån en 35mm film bakgrund så har man en cropfaktor på 1.18 (100mm på AF100 skulle bli 118mm på 35mm film för att uppnå samma bildvinkel). Om man har en foto fullframe bakgrund så han man en faktor på 2.0 (det är lite krångligare än så, när man filmar på Canon 5D så har man en 16:9 bild och då är bilden lite mindre, med en faktor på 1.89. 100mm på AF101 får motsvarande 189mm på t.ex 5D för att uppnå samma bildvinkel).
Tiden rinner iväg och jag får forsätta senare.
måndag 8 november 2010
Ny Sony kamera - PMW-F3K
Snart kommer Sony med en DSLR-killer. PMW-F3K kommer den heta. Priset är något högt om det som slipprat ut stämmer. Läs mer på Philip Bloom's blog HÄR.